„Ennyire még soha nem álltak úgy a dolgok a történelem során, mint most." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Óriások a csatamezőn

Ezen cikkemet azzal kezdeném, hogy a honlapon szédelegtem és beleütköztem a Landkrezuer P 1000 „Ratte" harckocsiba, és kedvem támadt össze szedni a II. világháború csatamezőin megjelenő óriásokat. Rövid leírásokat fogok használni, mivel nem komplett jellemzőket írok, hanem csak összegyűjtöm őket, amik megváltoztathatták volna a II. világháború kimenetelét, már ha eljutottak volna a harctérre. További jellemzők írását át adom másoknak, én a korábbi cikkeimmel fogok még dolgozni, kiegészítéseket fogok írni hozzá. És akkor jöjjön maga az összeállítás, elsőnek is a Nyugati-Szövetségesek óriásait.

  • NYUGAT ÓRIÁSAI

„Centurion" közepes harckocsi

centurion

A fejlesztések még a 1943-ban kezdődtek, válaszolva a német közepes és nehéz harckocsikra, a Panzerkampfwagen V „Panther" és a Panzerkampfwagen VI „Tiger"-re. A fő cél az volt, hogy a „Tiger" 88 mm-es lövegét felülmúlják, és így létre hozzanak egy új harckocsit. Erre a célra leginkább a 17 fontos páncélos elhárító ágyú felelt meg, de nem volt olyan szerkezet, ami elbírta volna mind a páncélt, mind a fegyverzetet. Ezért az első példányok 1945 májusában jelentek meg. Így a II. világháborúból ugyan kimaradt, de Nagy-Britannia egészen az 1990-es évekig első vonalban használta őket. Több harcot is megéltek, mint Koreai-háború, Vietnám, Pakisztán, Hat napos háború, Yom Kipurri háború. Az évek folyamán több változata is létre jött: volt amit utász feladatokra terveztek, más műszaki mentő lett, de volt olyan típus is, amit nukleáris robbantásokkor használtak, mint kísérleti harckocsi. Más országok is használták az évek folyamán, mint Izrael, Ausztrália, és Dél-Afriaka.

  • Fejlesztő ország: Nagy-Britannia

  • Szolgálati idő: 1945-1990

  • Súly: 52t

  • Hosszúság: 7,6m

  • Széllesség: 3,38m

  • Magasság: 3,01m

  • Személyzet: 4 fő, (1 parancsnok, 1 fegyverkezelő, 1 sofőr, 1 másodsofőr)

  • Páncélzat: 150mm

  • Főfegyverzet: 1db 105mm-es L7 ágyú/17 fontos ágyú/20 fontos ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1db 0.30 kaliberű Browning könnyűgépfegyver

  • Motor: 650 lóerős Rolls-Roys Meteor

  • Hatótáv: 450km

  • Sebesség: 35km/h

 

TOG 2 nehéz harckocsi

tog2

Elődje a TOG 1 típus volt, amit még 1939-ben kezdtek fejleszteni, de csak egy prototípus épült belőle, ami csúfos kudarcot hozott. Neve onnan van, hogy ugyan az a tervező csoport hozta létre, mint elődjét, és így lett a neve a „The Old Gang" rövidítése. Így létre hozták a TOG 2-t, ami egy módosított „Challanger" harckocsi alvázra felmálházott egy 17 fontos páncélos elhárító ágyú. A prototípus gyártása 1940-ben kezdődött, és 1941 márciusára lett készen. Súlyos problémát jelentett, hogy nagyon lassú lett, így nem került sorozatgyártásra. Az egyedüli prototípus túlélte az idők folyamát, és most a Bovington Harckocsi Múzeumba tekinthető meg.

  • Fejlesztő ország: Nagy-Britannia

  • Súly: 80t

  • Hosszúság: 10m

  • Széllesség: 3,1m

  • Magasság: 3m

  • Személyzet: 6 fő (1 parancsnok, 1 fegyverkezelő, 2 töltő, 1 sofőr, 1 másodsofőr)

  • Páncélzat: 63,5mm-től 12,7mm

  • Főfegyverzet: 1db 17 fontos páncélos elhárító ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1db 7,92mm-es BESA géppuska

  • Motor: 1 db 600 lóerős, dízeles Paxman Ricardo

  • Sebesség: 8km/h

 

A39 „Tortoise" nehéz harckocsi

A39 Tortoise 2

1943-ban kezdek bele a fejlesztésébe, és két féle prototípus variáció készült: mindkét változat módosított harckocsi alvázakra épült, „Cromwell" és „Churchill" alvázakat használva fel. Alapterv szerint, támadó páncélos elhárítónak lett tervezve. 1944 februárjára elkészültek a prototípusok, és készen álltak a tesztekre. A tesztek sikeresek lettek, és további példányokra adtak le megrendeléseket. 1945 szeptemberéig 25db-ot akartak látni a csapatoknál. De mint lenni szokott, közbe szólt a sors, és a háborúnak vége lett, így a gyártó félbe lévő példányokat újra olvasztották. Csak 2db teljesen ép harckocsi kerülte el a megsemmisülést, 1db a Bovington Harckocsi Múzeumba látható, a másik pedig Kirkcudbright-ben, Skóciában.

  • Fejlesztő ország: Nagy-Britannia

  • Súly: 78t

  • Hosszúság: 10m

  • Széllesség: 3,9m

  • Magasság: 3m

  • Személyzet: 7 fő (1 parancsnok, 1 fegyverkezelő, 1 gépfegyverkezelő, 2 töltő, 1 sofőr, 1 másod sofőr)

  • Páncélzat: 178-288mm

  • Főfegyverzet: 1 db 32 fontos ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 3 db 7,92mm BESA gépfegyver

  • Motor: 1 db 600 lóerős, dízeles, Rolls-Roys Meteor

  • Hatótáv: 140km

  • Sebesség: 19km/h úton, 6km/h terepen

 

RAM Mk II. „Cruiser" közepes harckocsi

cruisser

Ezt a harckocsit a Kanadai haderő alkalmazta a II. világháborúban. Futóművét eleinte brit „Cruiser" könnyű harckocsik képezték, de miután Kanada is belépet a II. világháborúba, elkezdték használni a M3 közepes harckocsik futóművét. Fejlesztésére azért került sor, mivel Nagy-Britannia számtalan harckocsit vesztett Európában, és gyorsan kellett pótolniuk. Nem volt elég nagy harckocsigyártás kapacitás hogy más hova is szállítsanak, így engedélyezték, hogy Kanadában is épülhessenek harckocsik, saját felhasználásra. A tervező mérnökök több problémába is felakadtak, ezek legfontosabbika pedig, hogy hogyan őrizék meg a toronymozgási sebességét, és maradjon meg a páncél védettség. Fő fegyverzetnek egy 75mm-es harckocsi ágyú lett volna beépítve, de a mérnökök inkább a 6 fontos ágyúkat használták fel. Mivel a háború korai szakaszaiban nem volt elég ágyú, ezért 2 fontos ágyúkkal szerelték fel a korai példányokat. A háború után a megmaradt példányok a Holland Királyi Hadsereghez kerültek.

  • Fejlesztő ország: Kanada

  • Tervezve: 1941

  • Gyártva: 1941-43

  • Súly: 29,5t

  • Hosszúság: 5,79m

  • Széllesség: 2,67m

  • Magasság: 2,9m

  • Személyzet: 5 fő (1 parancsnok, 1 fegyverkezelő, 1 sofőr, 1 másodsofőr, 1 töltő)

  • Páncélzat: 87mm

  • Fő fegyverzet: Mk III. 6 fontos ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 2X0.30 kaliberű géppuskák (RDS 4440)

  • Motor: 340 lóerős, Continental R-975

  • Hatótáv: 232km

  • Sebesség: 40km/h

 

T-29/T-30 nehéz harckocsik

Azért vettem őket egy csoport alá, mivel a két nehéz harckocsi közel egy és ugyan az, kisebb nagyobb változtatások mellett. Közös még, hogy mind két változatott az új ellenfél ellen lett gyártva, a félelmetes Panzerkampfwagen VI „Tiger B"-re válaszolva. Mikor 1944-ben megjelentek a „Tiger B"-k a harcmezőn, azonnali választ akartak eme szörnyetegre, és ezért két prototípus is épült, közel ugyan olyan felépítés, de más-más motorral és fegyverekkel.

T-29

t29

  • Fejlesztő ország: U.S.A.

  • Súly: 64,2t

  • Hosszúság: 11,57m

  • Széllesség: 3,8m

  • Magasság: 3,2m

  • Személyzet: 6 fő (1 parancsnok, 1 sofőr, 1 másod sofőr, 1 fegyverkezelő, 2 töltő 1 jobb oldalt, 1 bal oldalt)

  • Páncélzat: 70-279mm

  • Főfegyverzet: 1 db nagykezdő sebességű 105mm-es T5E2 ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 2 db 0.50 kaliberes M2HB nehézgéppuska koaxiálisan, 1 db 0.50 kaliberes M2HB nehézgéppuska, 1 db 0.30 kaliberű Browning M1914A4

  • Motor: 1 db 650 lóerős, benzines V-12-es

  • Sebesség: 32km/h

T-30

T30 Heavy Tank

  • Fejlesztő ország: U.S.A.

  • Súly: 68,7t

  • Hosszúság: 11,57m

  • Széllesség: 3,8m

  • Magasság: 3,2m

  • Személyzet: 6 fő (1 parancsnok, 1 fegyverkezelő, 1 sofőr, 1 rádiós, 2 töltő)

  • Páncélzat: 279mm max.

  • Főfegyverzet: 155mm-es L40 T/7

  • Másodlagos fegyverzet: 1 db M2HB 0.50 kaliberes nehézgéppuska koaxiálisan, 1 db 0.30 kaliberes Browning M1914A4

  • Motor: 810 lóerős, léghűtéses Continental AV1790

  • Sebessége: 26,5km/h

 

T-28 (Gun Motor Carrige T95) nehéz páncélvadász

T28

A fejlesztést – mint általában lenni szokott-, az ellenfél zsenialitása hozta ki. Szükség volt egy hatékony páncélvadászra, ami képes felvenni a harcot az ellenfél egyre nagyobb, és erősebb harckocsiijaival szemben. A bajok ott kezdődtek, hogy a M10 „Wolverine", és a M36 „Slugger" épp hogy megfeleltek, de nyitott küzdőterük hátrányt okozott. A M26 „Pershing" pedig nem nehéz, hanem inkább közepes osztályba sorolható. A T95-ből összesen két példány épült, egy a tesztek során motortűzben oda veszett, a másik darabot pedig az idő homálya fedte be. Aztán évekkel később került elő egy roncstelepen megpihenve, amit meg is javítottak, és most a Patton Lovassági és Páncélos Múzeumban tekinthető meg.

  • Fejlesztő ország: U.S.A.

  • Súly: 86.2t

  • Hosszúság: 11,1m

  • Széllesség: 4,39m

  • Magasság: 2,84m

  • Személyzet: 8 fő (1 parancsnok, 5 fegyverkezelő, 1 sofőr, 1 másod sofőr)

  • Páncélzat: 300mm

  • Főfegyverzet: 1 db 105mm-es T5E1 ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1 db 0.50 kaliberes M2HB nehézgéppuska

  • Motor: 1 db, 500 lóerős, V-8 Ford dízeles

  • Hatótáv: 160km

  • Sebesség: 13km/h

 

FCM F1 „Char Lourd" nehéz harckocsi

FCMF1

Ezt a szépséget, maguk a franciák tervezték meg még 1936-ban, ami nem más mint egy módosított „Char C2". A cél az volt, hogy létre hozzanak egy olyan harckocsit, amilyennel még nem rendelkeztek a németek ebben az időszakban. Kezdetben egy 75mm-es páncéltörő ágyút akartak beszerelni, de ezen koncepciót elvetették, és így egy nagyobb méretű ágyúra cserélték. Valamint két toronnyal látták el, egy kisebb elől ült, egy pedig hátul ült a főfegyverrel. 1939 szeptemberében Németország megtámadta Lengyelországot, és a villámháborús taktikából tanulva, a franciák leállították a nehéz harckocsi fejlesztését, és helyette a kisebb méretűeket részesítették előnybe.

  • Tervező ország: Franciaország

  • Súly: 139t

  • Hosszúság: 10,53m

  • Széllesség: 3,1m

  • Magasság: 4,21m

  • Személyzet: 9 fő

  • Páncélzat: 100mm

  • Főfegyverzet: 1 db90mm DCA ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1 db 47mm SA37 ágyú, és 6 db géppuska

  • Motor: 2 db, össz. 1100 lóerős, Renault V-12

  • Hatótáv: 200km

  • Sebesség: 20km/h

Mint a fenti példákból is kitűnik, egy fontos probléma adódott. Mégpedig az, hogy minél nagyobb a harckocsi, annál nehezebb, és annál erősebb motor kell, ami nem egyszer újbóli áttervezést igényelt. Valamint azt, hogy a hidak már nem tudják elbírni a nagy súlyokat, és a gyorsabb szállítás érdekében, a vonaton történő szállítás is igen körülményes lett. De most nézzük meg, vajon hogy oldották meg a „keleti kérdést".

 

  • KELET DÉMONAI

T-100 nehéz harckocsi

T100 L

Ez a harckocsi dupla toronnyal lett ellátva, versenytársa lett a T-35-nek, valamint elődje a KV-1-nek. Ebből a harckocsiból csupán két darabot építettek a 185 számú S. M. Kirov gyárban. A T-100 harckocsit a T-35-sök leváltására használták volna fel, de gyenge szereplésével a Téli-háborúban, szánalmas mobilitása, és könnyen sebezhetősége rá vette a szovjet mérnököket, hogy egy újfajta harckocsi családot tervezzenek meg. Ez lett a KV család.

  • Tervező ország: Szovjetunió

  • Súly: 58t

  • Hosszúság: 8,38m

  • Széllesség: 3,4m

  • Magasság: 3,42m

  • Személyzet: 8 fő

  • Főfegyverzet: 1 db 76,2mm L-11 ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1 db45mm ágyú, 4 db DT gépfegyver

  • Motor: 1 db, 800 lóerős, víz hűtéses, benzines V-12 GAM-34 BT

  • Hatótáv: 200km

  • Sebesség: 36km/h

O-I

o-i

Japán nehéz harckocsija lett volna, amit a Csendes-óceáni hadszíntéren vetettek volna be. Nagyon kevés adat maradt fent róla, többek között az, hogy Mandzsúriában használták volna. Összesen kettő darab prototípus készült belőle, de 1941-től kezdve Japán egyre jobban visszaszorult a csatatereken, így felhagyták a kísérletezést. Később, 1944-ben újra elővették a terveket, de csak terv formájában létezett az új harckocsi.

  • Tervező ország: Japán Császárság

  • Tervezve: 1939-40

  • Gyártva: 1940

  • Súly: 120t

  • Hosszúság: 10m

  • Széllség: 4,2m

  • Magasság: 4m

  • Személyzet: 9 fő

  • Páncélzat: max. 200mm

  • Főfegyverzet: 1 db105mm ágyú

  • Másodlagos fegyverzet: 1db 37mm Type 1 ágyú, 3 db 7,7mm Type97 gépfegyver

  • Motor: 2 db, összesen 1100 lóerős, V-12 benzines motor

  • Sebesség: 25km/h

 

Összehasonlítás:

tank compare r

 

Írta: Magyarharcos

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább