A Breda Ba.65 egy fémépitésű, alsószárnyas monoplán, amelyet csatarepülőgépnek terveztek. Olaszország egyetlen földi célok elleni támadógépe volt a II. világháborúban. 1935 szeptemberében történt a szűzfelszállás. A spanyol polgárháborúban debütált, ekkor még korszerűnek számitott. Még légigyőzelmet is arattak vele egy Tupoljev SB-2 bombázó ellenében.
1941-ben az iraki légierő alkalmazta az angolok ellen, mérsékelt sikerrel. Részt vett a balkáni hadműveletekben, majd Észak-Afrikában is feltűnt. A brit vadászgépekkel szemben azonban könnyű zsákmánynak bizonyult, igy a kivonására kényszerültek, és vadászgépekkel oldották meg inkább a zuhanóbombázó-feladatokat.
Készült exportra is: Irakon kívül alkalmazta Portugália, Chile, sőt, 10 darabot a Szovjetunió is beszerzett a háború kitörése előtt. Összesen 218 darab készült három változatban: együléses csatagép, kétüléses bombázó, és kétüléses oktató-gyakorló verziói voltak a típusnak.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 9,3 m
-
Fesztávolság: 12,1 m
-
Felszállósúly: 2950 kg
-
Motor: FIAT A.80 csillagmotor, 1000 lóerő
-
Max. sebesség: 430 km/h
-
Hatótáv: 550 km
-
Szolgálati magasság: 6300 m
-
Fegyverzet: 2 x 12,7mm Breda-SAFAT géppuska, 2 x 7,7mm Breda-SAFAT géppuska, 500 kg bombateher
Írta: dr. Bársony Atilla