„Egy ember halála tragédia. Millióké statisztika." - Joszif Sztálin

Második világháború

Üdvözlünk a masodikvh.hu oldalon!

A weblap célja, hogy minél részletesebben foglalkozzunk a II. világháborúval, az akkori haditechnika és hadszínterek bemutatásával. Amellett, hogy fokozatosan bővülő tényanyagokkal és képekkel illusztrálva felelevenítjük a II. világháború eseményeit, arra is törekszünk, hogy annak kevésbé ismert, ritkábban emlegetett részleteiről is szó essen.

Magunkról Kapcsolat

Legfrissebb cikkek

további cikkek SHIFT gombbal összes betöltése összes betöltése

Második világháború

Alabama
alabama-iii
 

A South Dakota-osztály negyedik, egyben utolsó hajóját, az USS Alabama (BB60) csatahajót 1942. február 16-án bocsátották vízre, és az év augusztusára szerelték fel. Átalakítások, majd a sarkvidéken töltött konvojkísérő feladatok után az Alabama a South Dakotával 1943 júniusban érkezett Scapa Flow-ba, hogy felváltson két brit csatahajót, melyek a Földközi-tenger térségében a szövetségesek szicíliai partraszállásának tengeri támogatásában vettek részt. A két amerikai csatahajót 1943 augusztusától átvezényelték a Csendes-óceán térségébe. 1944. januárban közreműködtek a Marshall-szigeteken kiépített japán támaszpontok ellen indított offenzívában. Az Alabama ezt követően az Amerikai Haditengerészet Csendes-óceán térségében végzett összes nagyobb hadműveletében részt vett, főleg a repülőgép hordozókat kísérte: a Fülöp-tengeri és a Gilbert-szigeteki csatában, a Leyte öbölbeli csatában, Truknál, Palaunál, Saipannál, Guamnál, Luzonnál, Tajvannál, Okinawánál és a japán szigetek bombázásában. Ez olyan feladat volt, amire a nagy csatahajók különösen alkalmasnak bizonyultak, már csak azért is, mert az amerikaiak teljes légi fölényt élveztek. 1945. június 5-én az Alabama egy tájfunban, mely az Okinawa-szigeteknél érte, megrongálódott. 1947. januárban tartalék állományba került, 1962-ben leszerelték és Alabama államba vitték, ahol a mobile-i katonai bázison kiállították.
TECHNIKAI ADATOK
 
  • Vízrebocsátás: 1942 február

  • Vízkiszorítás: kb. 38000 tonna (standard.) ,kb. 42000 tonna (konstrukciós) és 44374tonna (max.) vízkiszorítás hosszú tonnában 1ts=1,016 (metrikus)tonna

  • Sebesség: 27,5 csomó (50,93 km/h)

  • Személyzet: 1793 fő (béke) 2753 fő (háborús)

  • Hajtómű: 4 Westinghouse gőzturbina – 8 Foster Wheeler kazán, 130 000 LE (csavartengelyen mért)

  • Hatótávolság: 27 360 km

  • Hossz: 207,5 m (összes), 203,0 m (vízvonal)

  • Szélesség: 32,91 m

  • Merülés: 8,9 m/11,00 m

  • Fegyverzet: 9 db 406 mm-es/L45 (45-szörös kaliberhosszúságú), 20 db 127 mm-es/L38 löveg, 56 db, 1943-tól 42 db 20 mm-es és 32, 1943-tól 48 db 40 mm-es légvédelmi löveg + 3 repülőgép

  • Páncélzat: felső fedélzet 38,1 mm, fölső páncélfedélzet 19+127mm, alsó páncélfedélzet 147+19 mm (csak a hajó hátsó részében a hátsó keresztirányú rekeszfal mögött, keresztirányú válaszfalak 280 mm, övpáncél 310 mm, barbetták 282-432 mm, lövegtornyok 457 mm (elöl), parancsnoki torony 406 mm. páncélzat súlya összesen kb. 14200 ts, építési költség kb. 77millió dollár

A cikket javította: Gipszj

Hirdetés

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább