„Embertartalékaink kiapadhatatlanok!" - Joszif Sztálin

Második világháború

Üdvözlünk a masodikvh.hu oldalon!

A weblap célja, hogy minél részletesebben foglalkozzunk a II. világháborúval, az akkori haditechnika és hadszínterek bemutatásával. Amellett, hogy fokozatosan bővülő tényanyagokkal és képekkel illusztrálva felelevenítjük a II. világháború eseményeit, arra is törekszünk, hogy annak kevésbé ismert, ritkábban emlegetett részleteiről is szó essen.

Magunkról Kapcsolat

Legfrissebb cikkek

további cikkek SHIFT gombbal összes betöltése összes betöltése

Második világháború

ohka
 
 
Gyártása 1944 szeptemberében indult meg. Ekkor a japán hadvezetés már elhatározta az öngyilkos kamikaze-bevetéseket. A légierő úgy döntött, hogy a kimustrált repülőgépek mellett egy olcsón és könnyen előállítható típust is fog ilyen célokra használni. A részben fából épült Ohka (Cseresznyevirág) a szövetségesektől a "Baka" nevet kapta, ami japánul "bolond"-ot jelent. Az 1200 kg-os robbanófej becsapódáskor viszont a vicces névvel ellentétben bizony súlyos károkat tudott okozni. Igaz, az elkészült 755 darabból csak kevés hajtott végre sikeres támadást. A tipikus bevetések során az Ohka-t egy G4M "Betty" bombázó szállította. Kb. 8200 m-en vált le a repülõgéprõl, ezután siklórepülésben haladt, a cél közelében pedig meredek zuhanórepülő fázis következett. A jármû kis mérete és nagy sebessége miatt az öngyilkos pilóták csak szórványosan értek el találatot.

TECHNIKAI ADATOK
 
  • Legénység: 1 fő

  • Hajtómű: 3 db Type 4 Mark I Model 20 rakétahajtómû ; össz. 800 kg tolóerõ

  • Sebesség: 927 km/h (a zuhanórepülés végén)

  • Fegyverzet: 1200 kg robbanóanyag az orrban

  • Súly: 440 kg (üresen) ; 2140 kg (harckészen)

  • Indítási magasság: 8200 m

  • Hatótávolság: 88 km

  • Fesztávolság: 5,00 m

  • Hossz: 6,07 m

  • Magasság: 1,20 m

Bővebben

Az Ohka (Baka vagy cseresznye virág) gyártása 1944 szeptemberében indult meg. Ekkor a japán hadvezetés, mivel más esélye már nem volt, elhatározta az öngyilkos kamikaze bevetéseket. A szövetségesek deklarálták ugyanis, hogy csak a feltétel nélküli kapitulációt, a teljes megadást fogadják el, amely a japánok számára egyenlő a halállal, sőt rosszabb annál is.

kikpz_ohka

A légierő úgy döntött, hogy a kimustrált repülőgépek mellett egy olcsón és könnyen előállítható típust is fog ilyen célokra használni, mely a V1-hez hasonlított. A részben fából épül Ohka a szövetségesektől a "Baka" nevet kapta, ami japánul "bolond"-ot jelent.

yoko_ohka1

Az 1200 kg-os robbanófej becsapódáskor viszont a vicces névvel ellentétben bizony súlyos károkat tudott okozni. Igaz, az elkészült 755 darabból csak kevés hajtott végre sikeres támadást.

Gyártása, felépítése és alkalmazása

Az Ohka tömegtermelésre született. A kívánalmaknak teljes mértékben megfelelt. Olcsón és nagy mennyiségben előállítható kamikaze repülőt alkottak. Terveit Mitsou Ota mérnök dolgozta ki. A szakember egy kisméretű, rakétahajtóművel ellátott villámgyors repülőgépet alkotott, mely elnyerte a hadvezetés tetszését. Maga a sárkányszerkezet 500 kilogrammot nyomott, az orrba szerelt robbanótöltet 1200 kilogramm maximálisan.

ohka_baka

Ez képes volt halálos sebet ejteni egy rombolón. Az első változata (Model-11) kis teljesítményű rakétahajtóművet kapott, amelynek jellegzetes, hármas elrendezésű fúvónyílása volt. Akár a 970 km/órás sebességet is elérte, így a szövetséges vadászok számára elfoghatatlannak bizonyult.

ohka-21

Azonban kis mérete és kiforratlan hajtóműve nagy távolságú bevetést nem tett lehetővé. Ezért egy hordozót alakítottak ki, amely a célpont előtt leválasztotta az Ohkát, siklórepüléssel közelítve meg a célpontot majd a rakétahajtómű begyújtása után meredek szögben zuhanjon rá a kiszemelt célpontra.

Kiképzés

Az Ohka kiképzése veszélyes volt, sokan már a kiképzésen meghaltak. Voltaképpen a szállítására használt bombázóról dobták le, ugyan úgy, mint az igazi bevetésen, viszont itt nem volt beszerelve a sugár hajtómű! A pilótának így vitorlázva kellett repülnie és sikeres leszállást elérni.

A Bevetés

A tipikus bevetések során az Ohkát egy G4M "Betty" bombázó szállította. Kb. 8200 m-en vált le a repülőgépről, ezután siklórepülésben haladt, a cél közelében, pedig meredek zuhanó repülő fázis következett. A jármű kis mérete és nagy sebessége miatt az öngyilkos pilóták csak szórványosan értek el találatot, mert a pilóta nem volt ehhez elég gyors.

g4m_type_1_attack_bomber_betty_launching_baka_g4m-101

Úgy tudjuk, hogy bár az Ohka kiváló fegyver lehetett, alig két hajót sikerült eredményként felmutatnia (elsüllyesztenie). Ma már úgy vélik a kutatók, hogy a „Baka" a mai szárnyas bombák robotrepülők, cirkáló rakéták másik őse lett.

Írta: Történelem p

Hirdetés

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább