A Luftflotte 3 Nyugaton - 1944
1944. májusában Adolf Hitler Birodalma az Atlanti-óceántól Ukrajnáig, Norvégia északi csücskétől Rómáig terjedt. Annak ellenére, hogy hatalmas területi veszteségeket szenvedett, még mindig rendkívül veszélyes ellenfél volt: 295 harcoló hadosztálya még mindig erős haderőt képviselt. Ugyanakkor számolni kellett szövetségeseivel is: Finnország, Románia, Bulgária, Magyarország, és az Olasz Szocialista (Fasiszta) Köztársaság hadseregeivel is, bár ezek nagysága és hatékonysága országonként eltért.
A repülőegységek szervezete
A Luftwaffe repülőegységeinek szervezeti felépítése sokban különbözött ellenfeleiétől. A legkisebb egység a Staffel volt, ami névlegesen kilenc repülőgépből állt. A parancsnok a Staffelkapitan, aki a hadnagytól a századosig bármilyen rangú lehetett. A Staffelkapitan feladata az ügyintézés és a fegyelem fenntartása volt. Az alapvető repülő- és hadműveleti egység a Gruppe volt, amely rendszerint három Staffelből és egy Stabból, vagyis parancsnoki rajból állt, amelyet általában három vagy négy gép alkotott. A Stab gyakran a Gruppétól eltérő repülőgéptípussal volt felszerelve és sokrétű feladatot látott el- felderítést, illetve a főerő számára a célpont meghatározását. A Gruppe névlegesen eg nagyobb alakulathoz tartozott, azonban gyakran függetlenül tevékenykedett; élén a Kommandeur állt, aki a századostól az alezredesig bármilyen rendfokozatú tiszt lehetett. A Geschwader volt a legnagyobb egység, amelyet rendeszrint három Gruppe és egy Stab alkotott. Parancsnoka a Kommondore, aki az őrnagytól kezdve akár az ezredesi rendfokozatot viselhetett. Micel néha akár hármo fronton és két kontinensen kellett vezetnie egységeit, adminisztratív teendőit roppant nehéz, nem ritkán lehetetlen volt ellátnia. Azt viszont elvárták tőle, hogy embereit személyesen vezesse a levegőben. Amennyiben a Gruppékat szétszórtan helyezték el, az egyiket hozzácsatolták a Geschwaderstabot. A háború vége felé egyes Gruppék egy negyedik Staffelt is működtettek, míg néhány Geschwadernek volt negyedik, sőt, akár ötödik Gruppéja is. Emellett pedig léteztek olyan speciális, vasútvonalak elleni támadásokra bevetett Staffelek is, amelyek a rendes Staffel-jelzésen kívül úgynevezett Eis (a német Esienbahn szóra utalva) rövidítést is kaptak.
A Luftwaffe
1944. első felében a Luftwaffe állományában 2 800 000 nő és férfi szolgált. A hatalmas haderőnek 4500 repülőgép állt rendelkezésre. Sokat vártak a rakétameghajtású Messerschmitt 262-es vadászgéptől, valamint az Arado Ar 234-es sugárhajtású bombázó/felderítőtől, melyek ebben az időszakban jelentek meg a repülőalakulatoknál. Beindult a Heinkel He 177-es stratégiai bombázó sorozatgyártása; májusban már javában folyt az alakulatok átfegyverzése az új típusra.
A német repülőgépipar jelentős veszteségeket szenvedett az amerikai bombázók támadásai miatt. Albert Speer Fegyverkezési és Felszerelési Minisztériuma által létrehozott Jagerstab (vadászreplő-törzskar) erőfeszítéseinek köszönhetően végül sikerült t alpra állítani. Új „taktikát” vezettek be - az eddigi 27 nagyobb repülőgépgyárat szétszedték 270 kisebb, az ország minden részén elszórt kisebb gyárra.
Geschwader |
Egység |
Repülőgép |
Összesen |
Bevethető |
Nappalivadász |
JG2 |
Stab |
Fw 190 |
3 |
0 |
I. Gruppe |
Fw 190 |
19 |
14 |
II. Gruppe |
Bf 109 |
13 |
11 |
III. Gruppe |
Fw 190 |
29 |
19 |
JG 26 |
Stab |
Fw 190 |
2 |
2 |
I. Gruppe |
Fw 190 |
33 |
23 |
II. Gruppe |
Fw 190 |
32 |
25 |
III. Gruppe |
Bf 109 |
37 |
21 |
ZG 1 |
I. Gruppe |
Ju 88 |
30 |
25 |
III. Gruppe |
Ju 88 |
22 |
12 |
Éjszakai vadász |
NJG 4 |
Stab |
Bf 110 |
2 |
0 |
I. Gruppe |
Ju 88 |
16 |
7 |
II. Gruppe |
Bf 110 |
20 |
12 |
|
Do 217 |
|
|
III. Gruppe |
Bf 110 |
18 |
9 |
NJG 5 |
Stab |
Bf 110 |
15 |
9 |
III. Gruppe |
Bf 110 |
18 |
8 |
NJG 6 |
II. Gruppe |
Bf 110 |
13 |
11 |
Bombázóegységek |
KG 2 |
I. Gruppe |
Ju 188 |
12 |
9 |
II. Gruppe |
Ju 188 |
5 |
0 |
III. Gruppe |
Do 217 |
7 |
1 |
IV. Gruppe |
Ju 188 |
31 |
15 |
|
Do 217 |
|
|
KG 6 |
I. Gruppe |
Ju 188 |
22 |
15 |
II. Gruppe |
Ju 88 |
3 |
2 |
III. Gruppe |
Ju 188 |
25 |
5 |
IV. Gruppe |
Ju 88 |
33 |
18 |
KG 26 |
II. Gruppe |
Ju 88 |
37 |
27 |
III. Gruppe |
Ju 88 |
35 |
14 |
KG 30 |
I. Gruppe |
Ju 88 |
2 |
1 |
II. Gruppe |
Ju 88 |
0 |
0 |
KG 51 |
II. Gruppe |
Me 410 |
24 |
17 |
KG 54 |
I. Gruppe |
Ju 88 |
11 |
5 |
II. Gruppe |
Ju 88 |
14 |
8 |
Hajókat támadó egységek |
KG 40 |
I. Gruppe |
He 177 |
30 |
21 |
II. Gruppe |
He 177 |
30 |
26 |
III. Gruppe |
Fw 200 |
29 |
1 |
IV. Gruppe |
He 177 |
17 |
7 |
|
Fw 200 |
|
|
KG 77 |
I. Gruppe |
Ju 88 |
28 |
17 |
II. Gruppe |
Ju 88 |
25 |
8 |
KG 100 |
III. Gruppe |
Do 217 |
30 |
13 |
Csatarepülő egységek |
SG 4 |
III. Gruppe |
Fw 190 |
34 |
29 |
SKG 10 |
I. Gruppe |
Fw 190 |
33 |
19 |
Tengerészeti felderítőegység |
|
FAGr 5 |
Ju 290 |
11 |
4 |
Hadászati felderítő egység |
|
FAGr 33 |
Ju 188 |
7 |
3 |
|
|
Ju 88 |
|
|
|
FAGr 121 |
Me 410 |
9 |
3 |
|
FAGr 122 |
Ju 188 |
8 |
2 |
|
|
Ju 88 |
|
|
|
FAGr 123 |
Ju 88 |
36 |
17 |
|
|
Bf 109 |
|
|
|
|
Fw 190 |
|
|
|
|
He 111 |
|
|
|
|
Ju 188 |
|
|
|
|
Do 217 |
|
|
Harcászati tengerészeti e.
|
|
NAGr 13 |
Bf 109 |
42 |
24 |
Harci repülőgép szállítások a Luftwaffe számára, 1944. május
Típus |
Db |
Megjegyzés |
Vadászreplők |
Messerschmitt Bf 109-es |
1065 |
a harcászati felderítő változat |
Focke-Wulf Fw 190-es |
841 |
harcászati felderítő és a csatarepülő vált. |
Messerschmitt Bf 110-es |
158 |
éjszakai vadász |
Messerschmitt Me 410-es |
89 |
felderítő változattal együtt |
Messerschmitt Me 163-as |
1 |
első sorozatpéldány |
Messerschmitt Me 262-es |
7 |
nullszéria |
Heinkel He 217-es |
17 |
éjszakai vadász |
Bombázók |
Heinkel He 177 |
71 |
|
Junkers Ju 88-as |
268 |
éjszakai vadász változattal együtt |
Junkers Ju 188-as |
47 |
felderítő változattal együtt |
Dornier Do 217-es |
2 |
utolsó sorozatpéldányok |
Heinkel He 111-es |
100 |
|
Junkers Ju-87-es |
129 |
|
Szállítógépek |
Junkers Ju 52-es |
57 |
|
Junkers Ju 352-es |
6 |
|
Gotha Go 242-es |
20 |
vitorlázógép |
DFS 230-as |
1 |
vitorlázógép (utolsó sorozatpéldány) |
Egyéb típusok |
Fieseler Fi 156-os |
49 |
futárrepülőgép |
Junkers Ju 290-es |
2 |
tengerészeti felderítő |
Henschel Hs 129-es |
35 |
csatarepülő repülőgép |
Dornier Do 24-es |
14 |
úszótalpas felderítő/mentő repülőgép |
Arado Ar 196-os |
8 |
úszótalpas felderítő repülőgép |
Összesen: |
2987 |
|
Göring 1944. május 23-i berlini konferencián elhangzott beszéde:
„Kétezer vadászgépre van szükségem a lehető legrövidebb időn belül, még ha ennek az is az ára, hogy a frontokra egy sem jut… A kiképzőiskolák nem kaphatnak új gépeket, érjék be a használtakat. És azután a gép mellé még ötszázat akarok. Kétezer repülőgéppel minden Németország fölé berepülő ellenséggel szembe kell tudni szállni. Az Isten irgalmazzon önöknek, ha ezzel az erővel nem küldik pokolra az összes betolakodót.
Ha meggátoljuk az ellenség berepüléseit, a frontok helyzete is sokkal könnyebb lesz. És ha még mindig invázión törik a fejüket, hát majd elgondolkodnak rajta, amikor egyik napról a másikra a szerintük megsemmisített vadászvédelmünk ezer repülőgépével kerülnek szembe.”
Gyenge pontok
Az optimizmusra okot adó adatok mellett számos problémával kellett szembenéznie a Luftwaffe vezérkarának. A számos lebombázott gyár és város bebizonyította azt, hogy a Luftwaffe nem tudta ellátni legfontosabb feladatát, a Reich védelmét. Ezáltal Hermann Göring korábbi népszerűsége is semmivé foszlott. Az egyik legnyomasztóbb probléma a folyamatosan apadó vadászgép állomány volt. A németekkel szemben álló légierők- RAF, USAAF, szovjet Vörös Légierő- sokkal több géppel rendelkezett, és ezek a gépek sokkal korszerűbbek voltak. Az egymotoros vadászegységeket főként Me Bf 109-esekkel látták el, amely nem tudta felvenni a versenyt korszerűbb ellenfeleivel. Nagyobb esélye volt azonban a szövetségesek gépeivel szemben a Focke-Wulf Fw 190-esnek.
A repülőgépgyártás során alkalmazott külföldi munkások is egyre nagyobb problémát jelentettek. A munkások egy része szabotálta a termelést.
Adolf Dilg Feldwebel így emlékezett vissza a szabotálásra:
„A szabotázs minden elképzelhető formája előfordult. Találtunk fémforgácsot az elektromos csatlakozódobozokban, és homokot az olajban. Két-három olyan esetre emlékszem, amikor vadonatúj Fw-k először emelkedtek levegőbe, és kerekük egyszerűen leesett- a kerékrögzítő gyűrűt tartó csap „véletlenül” kicsúszott a helyéről. Egyszer egy repülőgép átrepülése során a motor hirtelen kigyulladt. Kiugrottam, a gép pedig egy mocsaras vidékre zuhant, ahol a víz gyorsan eloltotta a tüzet. A roncsot megvizsgálva kiderült, hogy valaki világítórakéta-tölteteket rakott a hátsó hengersor alján lévő hetes és kilences hengerek közé; pontosan oda, ahol a legnagyobb a forróság, ha jár a motor. A magas hőmérséklettől a töltetek berobbantak, azoktól, pedig az egész motor lángra kapott. Minden hasonló eset után a Gestapo nagy hűhót csapott, de hiába talált bűnbakot, meg kellett tanulni együtt élni a szabotázzsal.”
Luftflotte |
Reich |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
LK |
FK |
Egymotoros |
Vadászgép |
444 |
90 |
81 |
115 |
138 |
63 |
66 |
54 |
- |
1051 |
Kétmotoros |
Vadászgép |
71 |
- |
- |
37 |
- |
16 |
- |
16 |
- |
140 |
Éjszakai vadász |
421 |
21 |
- |
56 |
9 |
- |
19 |
13 |
- |
539 |
Bombázó |
302 |
8 |
48 |
137 |
34 |
- |
312 |
- |
- |
834 |
Hajók elleni gép |
- |
- |
- |
93 |
- |
- |
- |
- |
- |
93 |
Csatarepülőgép |
25 |
51 |
15 |
48 |
302 |
19 |
106 |
7 |
- |
573 |
Éjszakai csatagép |
- |
100 |
21 |
- |
70 |
22 |
48 |
24 |
- |
285 |
Hadászati felderítő |
Repülőgép |
- |
17 |
7 |
29 |
31 |
28 |
26 |
- |
- |
138 |
Harcászati felderítő |
2 |
30 |
8 |
24 |
28 |
8 |
67 |
20 |
- |
187 |
Szállító repülőgép |
9 |
- |
35 |
- |
76 |
37 |
44 |
104 |
250 |
555 |
Különleges egységek |
74 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
74 |
Összesen |
1348 |
217 |
215 |
539 |
688 |
193 |
688 |
238 |
250 |
4475 |
A P 51B Mustang és a Messerschmitt Bf 109 összehasonlítása
A Mustang minden magasságon gyorsabb. A legnagyobb sebességkülönbség 4800 m alatt (kb. 50 km/h) és 7500 m felett (80 km/h) mutatkozik.
Közel azonos. S Mustang kissé jobb 7500 méter felett, de rosszabb 6000 méter alatt.
A Me Bf 109G nagyon jól emelkedik, így közel azonos a teljesítménye a Mustanggal.
Zuhanórepülésben a Mustang továbbra is gyorsabb, el tud távolodni támadójától.
A Mustang sokkal jobb.
Egyforma. A Me 109G hirtelen irányváltással egy pillanat alatt eltűnhet a látómezőből. Ez a német vadász rendkívüli orsózási sebességének köszönhető.
Következtetés
A Mustang bármikor támadóhelyzetbe tud kerülni a Me Bf 109G mögött, kivéve emelkedésben (hacsak nincs nagy sebességkülönbség közöttük). Ha a német vadász támad, védekezésként egy szűk fordulót kell csinálni, és ha szükséges, zuhanórepülésben eltávolodni (6000 méter alatt).
Emelkedéssel nem lehet a támadó Bf 109-et lerázni. 7500 méter felett igyekezzünk emelkedéssel vagy vízszintes repülésben az ellenfél mögött maradni.
Az utánpótlás
A repülőgépek elvesztésével csökkent a személyzet is. A harci tapasztalatokkal rendelkező emberek elvesztése miatt az adott alakulat harcértéke is csökkent. Nem volt utánpótlás. A kiképzőiskolák egyre kevesebb repüléssel töltött órával küldték a frontra az ifjú katonákat (az átlagos óraszám ebben az időszakban mindössze 160 óra volt).
Légvédelmi tüzérség
A légvédelmi tüzérség (Flakwaffe) kötelékében kb. 1 125 000 férfi, nő és gyerek volt. 1944. első felében, az állományban 17 500 nehéz légvédelmi ágyú, 40 000 könnyű elhárító eszköz, 10 000 kereső fényszóró és 4000 légvédelmi ballon tartozott.
1939-ben a Flakwaffe még elit alakulatnak számított, de mivel a frontokon rengeteg ember esett el, általánossá vált az, hogy a Légvédelmi tüzérség állományából vezényelték át a katonákat a fronton harcoló alakulatokhoz.
A második franciaországi csata
Amikor 1944. június 6-án megkezdődött a szövetséges invázió, a Luftwaffét teljesen váratlanul ért a támadás. Egyetlen felderítőgép sem tartózkodott a vidéken. A partraszálló erőket folyamatosan 3000 repülőgép védelmezte egy esetleges Luftflotte 3 támadással szemben.
Az erős légi fedezettel szemben a Luftflotte 3 képtelen volt erős légi csapásokra, június 6-án kb. 100 bevetést teljesített.
A Normandia partjai melletti hajózás elleni bevetések során a Kampfgeschwader 101 kb. 10 Mistelt indított útnak. Az egyik Junkers Ju 88-as felrobbant a HMS Nith mellett, amely jelentős károkat szenvedett, ki kellett vonni a hadműveletekből és elküldték javítani. A Nihten kívül a 10 Mistel nem okozott kárt a normandiai partok mentén lévő hajóknak.
A normandiai csata során a szövetséges hadseregek parancsnokai rendszeresen kaptak felderítőgépek által készített fényképfelvételeket a velük szemben elhelyezkedő ellenséges állásokról. Ezzel szemben a német parancsnokok sokszor semmit sem tudtak az ellenség helyzetéről, nagyságáról.
Az éjszakai felderítés nem volt annyira hatékony, mint a nappali felderítés. Éjszakai bevetés során a gép nagy sebességgel, 6000 méter felett kellett átrepülnie a célterület felett és kioldania a világítóbombát, ami a föld fölött 1200 méterrel gyulladt be. Az egyharmad másodpercig tartó, hatmillió gyertya fényerejű villanást követően a gépbe épített fényképezőgép zárja automatikusan becsukódott. A zár csak akkor nyílt ki ismét, ha a szerkezet továbbtekerte egy képkockával a filmet. Általában 4-5 fénykép készült el ezzel a módszerrel, 10 másodpercenként. Mivel ez idő alatt már riasztották a légvédelmet és az éjszakai vadászokat, a német gép földközelbe süllyedt és gyorsan visszavonult. A légi felderítő hiánya súlyos következményekkel járt.
Augusztusban végül a franciaországi német seregek ellenállása megroppant.
Miközben a nyugati front összeomlóban volt, a Franciaországon kívüli események is kezdték éreztetni hatásukat a Luftflotte 3-nál. A Tüzelőanyag fogyóban volt, és kénytelenek voltak a He-177-es és a Focke-Wulf 200-asokkal felszerelt egységeket visszavonni Németországba. Augusztus 11-én minden alakulat parancsot kapott, hogy tüzelőanyag-takarékossági okokból korlátozzák a repüléseket. A vadászokat kizárólag nehézbombázók ellen lehetett korlátozások nélkül bevetni. Augusztus közepére a Luftflotte 3-nak legfeljebb 75 bevetésre alkalmas egymotoros vadászgépe volt.
Időről időre a honi vadászvédelem egy-egy Gruppéját Franciaországba küldték, hogy leváltsák a nagyobb veszteségeket szenvedett alakulatokat, melyeket ki kellett vonni a frontvonalból.
Hadműveleti napló, III. Gruppe/Schlachtgeschwader 4
A normandiai invázió idején ez a csatarepülő alakulat kb. 50 Focke-Wulf Fw 190F géppel rendelkezett. A Gruppe századai St. Quentin mellett, Clastres-ben, illetve a dél-franciaországi Le Lucban és Friéres-ben állomásoztak.
1944.06.06 03.00-kor Derfflinger la (hadműveleti tiszt) Fahrenburg Major tájékoztatta a parancsnokot, hogy ellenséges légi szállítású csapatok értek földet Caentől északra, valamint partra szálló erők vetették meg lábukat a Szajna torkolatánál. 06. 45-kor a parancsnok saját felelősségére 1. fokú készültséget rendelt el. 07. 45-kor Derfflinger la utasította a Gruppét, készüljön fel az áttelepülésre Le Mans körzetébe. Arra a kérdésre, hogy az áttelepülés azonnal megkezdhető-e, a parancsnok azt választ kapta, meg kell várni a telexen érkező jóváhagyást. Még nem adták ki az ellenséges partraszállás esetére korábban megbeszélt jelszót. A Gruppe alá tartozó egységek parancsnokait a (Gruppe-) parancsnok utasította az előkészületek megtételére.
Az összes repülőképes gépet elő kell készíteni az útra, pilótáikkal és szerelőikkel egyetemben. (bevett gyakorlat volt, hogy gyors áttelepülések során a vadászgépek törzsében a gép szerelőjét is magukkal vitték.) Az üzemeltetéshez szükséges állomány többi része és az orvos két Ju-52-esen követi majd őket.
A Lavalba tartó áttelepülés megkezdésére felszólító telex 09.35-kor történt kézhezvételét követően a századok a következő sorrendben indultak útnak:
12.00- 7. Staffel Le Lucból Lavalba. Érkezés: 19.00
12.15- Gruppe törzs és a 9. Staffel Clastresből Lavalba. Érkezés: 13.35
13.45- 8. Staffel Friéresből Toursba. Érkezés: 14.45
A Gruppe veszteségei 1944.06.06-án:
Pilóták:
Pühringer Oblt. - Hősi halált halt
Kollburg Obfw. - Hősi halált halt
Brauneris Fw. - Hősi halált halt
Speer Uffz. - Hősi halált halt
Limberg Lt. - Megsebesült
Szerelők:
Eidam Fw. - Hősi halált halt
Krüssman Uffz. - Hősi halált halt
Ebert Uffz. - Hősi halált halt
Ohlwein Obgef. - Hősi halált halt
Kleinker Obgef. - Megsebesült
17.00-tól a 9. Staffel Schwarm erősségű (négy-öt repülőgép) támadásokat intézett a partra szállt ellenség és az Orne torkolatánál összetorlódott járművek ellen. A három bevetésben összesen 13 repülőgép vett részt. Egy esetben az erős ellenséges védelem miatt nem sikerült elérni a célterületet. Az áttelepülés a következő tapasztalatokkal szolgált:
- A Gruppe hamarabb is elfoglalhatta volna új repülőtereit, ha a hadtestparancsnokságtól hamarabb is megérkezett volna az áttelepülés megkezdésére utasító parancs.
- A RAF és az USAAF franciaországi légi fölényét figyelembe véve hibás döntésnek bizonyult szerelőket szállítani a géptörzsben.
- a lavali repülőtér nem volt felkészítve a repülőgépek fogadására. Hiányoztak a tüzelőanyag-tartálykocsik, a bombákhoz szükséges szállítókocsik, a földi személyzet és mindenekelőtt a légvédelem. A reptér parancsnokságát úgy tájékoztatták, hogy estig nem várható a Gruppe érkezése és az első bevetésre csak másnap reggel kell számítani. Alig volt hova széttelepíteni a gépeket, és a szállás is túl közel helyezkedett el a reptérhez.
44. 06. 07.
04. 30-kor két, foldi kiszolgáló személyzetet szállító Ju-52-es szállt fel Cleastres-ből Tours felé; nekik már az előző napon 13. 00-kor el kellett volna indulniuk, de a gépek csak nyolc óra késéssel érkeztek meg, mikorra az úton a továbbhaladás lehetetlenné vált. A Ju-52-es továbbrepülése (hogy a személyzetet közelebb juttassák a harcterülethez) fel sem merült. A földi kiszolgálók csak két nappal később, június 9-én érkeztek meg Lavalba.
06. 00-kor négy bevetésre került sor, melyek során 24 gép támadta meg az ellenséges csapatokat és harckocsi-csoportosításokat az Orne torkolatánál (ahol a brit csapatok partra szálltak). Az erős vadászvédelem miatt három bevetés során a bombákat még a célterület elérése előtt le kellett oldani.
10. 00 körül 10 Mustang géppuskázta a repteret. Essau Lt.-t eltalálták és súlyosan megsebesült. A földön négy fw 190-es semmisült meg.
44. 06. 09.
06. 10. Kora reggeli bevetés rossz időjárási körülmények között, a lehető legkisebb magasságon.. A célpontot nem sikerült elérni. Este 20. 10-kor támadás a Riva Bellánál partra szállt egységek ellen. A Gruppe parancsnoka kényszerleszállást hajtott végre Falaise-nél. Összesen 14 gép volt bevetésen. Éjszaka négymotorosok súlyos bombatámadást intéztek (a reptér ellen). A felszállópályát számos bombatölcsér tarkítja.
44. 06. 10.
Nincs bevetés, a reptér még használhatatlan.
44. 06. 11.
Nincs bevetés, földmunkák a felszállópályán.
44. 06. 12.
06.35. Négy repülőgép indult a Riva Bellánál partra szállt ellenség ellen. A célpontot nem sikerült elérni, a vészoldással ledobták. Schooper Ofw. kényszerleszállt. Meg kellett volna kezdeni az utánpótlás szállítását a douvres-i erdőben lévő Luftwaffe alakulatnak. [Ez egy parthoz közeli lokátorállomás volt, melyet bekerítettek, de nem adta meg magát az angol csapatoknak.] A felszállópályán azonban mind a négy Fw 190-es áldozatául esett nyolc alacsonytámadó Spitfire vadásznak. Két vadászgépet (Bf 109-esek) lelőttek. Ezek után az alakulatot kivonták az első vonalból. 10 pilótát Le Bourget-ba küldtek új gépekért.
1944 ősze
Ebben az időszakban újabb német típussal bővült a gyártásba vett német vadászgépek listája. A Népi Vadász (Volksjager) névre keresztelt gépből nem készült egy mintapéldány sem, csak a tervezőasztalon létezett. Az alapkoncepció a nyár folyamán született: egy nem túl bonyolult, de könnyen előállítható gépre volt szükség. A gép egyszerű kezelhetősége alapján olyan elképzelés is született, hogy az új sugárhajtású vadászra való átképzéshez elegendő lesz a vitorlázópilótaképesítés.
A vezető tisztek kezdettől fogva tiltakoztak a Volkasjager ellen, mivel az csak elvonja a forrásokat a Me 262-es és más hatékony fegyverek gyártásától.
Számos repülőgépgyár benyújtotta tervét a Népi Vadászra, de a Heinkel terve nyerte el a döntéshozók tervét. Az új gép a Heinkel He 162-es típusjelzést kapta. 1945 áprilisáig 1000 darabot gyártottak belőle.
Források:
Alfred Price: a Luftwaffe utolsó éve, Hajja és Fiai Könyvkiadó 2001
Mike Spick: a Luftwaffe bombázó ászai, Hajja és Fiai Könyvkiadó 2001
Írta: Cserpák Szabolcs