„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Sieber, Lothar

 

 

 

Lothar Sieber 1922. április 7-én Drezdában született. Már kiskora óta repülőgép-vezető akart lenni. 1940. január 17-én kezdte meg a pilóta kiképzést a Gutenfeld-i, majd a Schippenbeil-i repülő-iskolákban. A kurzust 1941 januárjában kiváló eredménnyel fejezte be. Sieber már ekkor kitűnt rendkívüli tehetségével, valamint különös képessége révén könnyedén megbirkózott a különféle típusú gépek vezetésével. Így például repült olasz szállító-repülőgépeken, valamint alkalma nyílt a szovjet Tupoljev TB-3-as és az amerikai Boeing B-17-es megismerésére is.

sieber1

 

1942. április 24-én hadnagyi rendfokozatot kapott, és új szolgálati helyre vezényelték. 1943. február 11-én Minszkben azonban a tábori bíróság függelemsértésért elítélte, mert őrségben alkoholt fogyasztott. Állítólag Hermann Göringnek, a Luftwaffe főparancsnokának a személyes beavatkozása következtében a büntetést Siebernek sikerült mindössze 6 hét fogdával megúsznia.

 

Ezután 1944 augusztusától már Ukrajnában a hírhedt KG 200-nál találhatjuk, ahol egy Arado Ar 232 típusú szállítógéppel hajtott végre életveszélyes mélyrepüléseket messze az ellenséges vonalak mögött. Egyik ilyen különleges bevetése során például 23 körülzárt német katonát sikerült kimenekítenie. Ennek következtében kapta meg a KG 200 akkori parancsnokától, Werner Baumbach őrnagytól a vaskereszt I. osztályát. Egy másik emlékezetes repülése után pedig, maga Otto Skorzeny az SS-vadászalakulatainak főnöke, terjesztette fel a Német Aranykereszt kitüntetésre.

 

Ílotharsiebergy nem véletlen, hogy 1944 decemberében Sieber-t a Bad Waldsee-i Bachem Werke GmbH-hoz vezényelték, mint berepülőpilótát. (A Natter-program - másokhoz hasonlóan - akkoriban már teljes egészében az SS irányítása alatt állt!) Ott ismerkedett meg először a titkos rakéta-hajtású Natter-tervezettel, valamint dr. Erich Bachem főtervezővel, akinek rövidesen a bizalmát is elnyerte. Sieber jelen volt akkor is, amikor 1945. február 26-án a pilóta nélküli Ba 349 M33-as mintapéldány a levegőben felrobbant. A kudarc ellenére utóbb mégiscsak elrendelték a pilótával való első kísérleti repülést. Lothar Sieber ennek ellenére mégis elvállalta a nem kis kockázattal járó repülést. Ennek tudatában, az utolsó repülése előtt még papírra vetette végrendeletét. A sors furcsa fintora, hogy röviddel a halála előtt eljegyezte Gertrud Nauditt-ot, a Luftwaffe egyik női segédszolgálatosát. A mindössze 22 éves repülő 1945. március 1-én, a badeni Lager Heuberg-i kísérleti gyakorlótéren helyet foglalt a Ba 349A M23 jelzésű repülőgép pilótafülkéjében, hogy végrehajtsa a világ első ember vezette rakéta-repülését. (A ballisztikus rakétákhoz hasonlóan függőleges indító állványról történt a „kilövés", éppen ezért ezt a próbálkozást tartják a történelem első igazi emberes rakéta-repülésének!) Sieber kísérleti repülése azonban mindössze csak 55 másodpercig tartott. A géppel ugyanis kb. 90 m magasságig emelkedett, amikor váratlanul leszakadt a pilótafülke teteje. Sieber feje eközben a repülőgéptörzshöz csapódott, ami feltehetőleg a halálát okozta. A gép ezután egy ideig még tovább emelkedett, végül irányíthatatlanul lezuhant. A Natter a kilövéstől alig 7 km-re csapódott be. A helyszínen már csak egy 5 méter mély krátert találtak. A pilótából a bal-kéz és -láb felét, illetve apróbb testrészeket találtak meg. Utóbb is csak egy kb. 14 cm hosszú koponya darab került elő.

bachem_ba349_rockets
 

A tragédia után Lothar Sieber-t posztumusz főhadnaggyá léptették elő. 1945. március 3-án Stettem am kalten Markt-ban katonai tiszteletadással temették el. Sírja még ma is megvan. Külön érdekesség, hogy legutóbb 1998-1999-ben, az egykori kilövés helyén folytatott ásatások során megtalálták az egyik Schmidding gyorsítórakétát, amelyről később bebizonyosodott, hogy az valójában az M23-as jelzésű gépről származott.

 

Felhasznált irodalom:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lothar_Sieber

http://de.wikipedia.org/wiki/Lothar_Sieber

http://unitedcats.wordpress.com/2008/11/25/historical-footnote-on-march-1st-1945-did-lothar-sieber-become-the-first-person-to-break-the-sound-barrier/

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább