Kracht, Felix

Felix Kracht (1912-2002) német repülő mérnök, pilóta és aviatikus

 

Felix Kracht 1912. május 13-án Krefeldben született. Az érettségi megszerzése után, 1931-ben felvették az Aacheni Műszaki Egyetemre. A felsőfokú tanulmányai alatt lépett be a Flugwissenschaftliche Vereinigung Aachen (FVA - Aacheni Repüléstudományi Egyesület) elnevezésű egyletbe, ahol kifejlesztették, majd megépítették az első FVA 10 „Rheinland" jelzésű vitorlázógépet. Kracht akkor szerzett hírnevet magának, amikor 1937-ben ezzel a FVA 10-el átrepülte az Alpokat. Majd a II. világháború idején már a darmstadti Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug-hoz (DFS - Német Vitorlázórepülési Kutatóintézet) szegődött, ahol mérnökként dolgozott. Ezen kívül nemsokára az Ainring-i DFS igazgatói feladatait is Felix Krachtra bízták. Ott fejlesztették ki aztán a DFS 228 vitorlázó gépet, majd a kísérleti DFS 346 jelzésű rakétahajtású repülőgépet, mely utóbbit a Mistel fedőnevű hordozó-kísérletekhez használtak. Továbbá Kracht nevéhez fűződik még a repülőgépek vontatásos eljárásának kidolgozása is. Ezt a módszert Erich Klöckner berepülőpilóta próbálta ki először a gyakorlatban, amikor egy Junkers Ju 52-es vontatógéppel egy Focke-Wulf FW 58 „Weihe" típusú gépet vontatott. A DFS-nél később ebből az eljárásból alakították ki a légi utántöltést is.

kracht1

 

A II. világháború befejezése után Kracht először Franciaországban keresett megélhetést. 1959-ben már a Nord Aviation cégnél hasznosította tudását. Ezután visszatért Nyugat-Németországba, ahol 1967-től a müncheni Deutsche Airbus GmbH ügyvezető igazgatója lett. Majd ezt követően a francia-német fejlesztésű Transall C-160 katonai teherszállító repülőgép munkálataiból szintén kivette részét. 1970-ben aztán, amikor megalakult az Airbus Industries konzorcium, Felix Kracht egyből rangidős elnökhelyettes lett. Munkája során jól hasznosította addigi tudását, ügyesen kiküszöbölte a vállalatot érintő elbocsátásokat, valamint annak rendje és módja szerint népszerűsítette a nemzeteket átfogó egyedülálló ipari szerveződést. Röviddel ezután első termelési igazgatója lett az A300-as programnak, miközben Toulouse-ba tette át „főhadiszállását". Ezt a munkát egészen 1981-ig, a nyugdíjazásáig töltötte be. De tanácsadóként még ezután is gyakran kérték a segítségét az Airbus-tól. Utoljára 2001. január 31-én Toulouse-ban még részt vett az Airbus központi ünnepségén, ahol 400 vendég volt jelen.

kracht2

 

Felix Kracht 90 éves korában, 2002. október 3-án, pénteken, Kirchweyhe-ben (Bréma közelében) halt meg.

 

Felhasznált irodalom:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Felix_Kracht

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Felix_Kracht

 

Írta: Kiss Kálmán

A hónap képe
A hónap képe
Felhívás: A 25. órában vagyunk
A 25. órában vagyunk