„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Kracht, Felix

Felix Kracht (1912-2002) német repülő mérnök, pilóta és aviatikus

 

Felix Kracht 1912. május 13-án Krefeldben született. Az érettségi megszerzése után, 1931-ben felvették az Aacheni Műszaki Egyetemre. A felsőfokú tanulmányai alatt lépett be a Flugwissenschaftliche Vereinigung Aachen (FVA - Aacheni Repüléstudományi Egyesület) elnevezésű egyletbe, ahol kifejlesztették, majd megépítették az első FVA 10 „Rheinland" jelzésű vitorlázógépet. Kracht akkor szerzett hírnevet magának, amikor 1937-ben ezzel a FVA 10-el átrepülte az Alpokat. Majd a II. világháború idején már a darmstadti Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug-hoz (DFS - Német Vitorlázórepülési Kutatóintézet) szegődött, ahol mérnökként dolgozott. Ezen kívül nemsokára az Ainring-i DFS igazgatói feladatait is Felix Krachtra bízták. Ott fejlesztették ki aztán a DFS 228 vitorlázó gépet, majd a kísérleti DFS 346 jelzésű rakétahajtású repülőgépet, mely utóbbit a Mistel fedőnevű hordozó-kísérletekhez használtak. Továbbá Kracht nevéhez fűződik még a repülőgépek vontatásos eljárásának kidolgozása is. Ezt a módszert Erich Klöckner berepülőpilóta próbálta ki először a gyakorlatban, amikor egy Junkers Ju 52-es vontatógéppel egy Focke-Wulf FW 58 „Weihe" típusú gépet vontatott. A DFS-nél később ebből az eljárásból alakították ki a légi utántöltést is.

kracht1

 

A II. világháború befejezése után Kracht először Franciaországban keresett megélhetést. 1959-ben már a Nord Aviation cégnél hasznosította tudását. Ezután visszatért Nyugat-Németországba, ahol 1967-től a müncheni Deutsche Airbus GmbH ügyvezető igazgatója lett. Majd ezt követően a francia-német fejlesztésű Transall C-160 katonai teherszállító repülőgép munkálataiból szintén kivette részét. 1970-ben aztán, amikor megalakult az Airbus Industries konzorcium, Felix Kracht egyből rangidős elnökhelyettes lett. Munkája során jól hasznosította addigi tudását, ügyesen kiküszöbölte a vállalatot érintő elbocsátásokat, valamint annak rendje és módja szerint népszerűsítette a nemzeteket átfogó egyedülálló ipari szerveződést. Röviddel ezután első termelési igazgatója lett az A300-as programnak, miközben Toulouse-ba tette át „főhadiszállását". Ezt a munkát egészen 1981-ig, a nyugdíjazásáig töltötte be. De tanácsadóként még ezután is gyakran kérték a segítségét az Airbus-tól. Utoljára 2001. január 31-én Toulouse-ban még részt vett az Airbus központi ünnepségén, ahol 400 vendég volt jelen.

kracht2

 

Felix Kracht 90 éves korában, 2002. október 3-án, pénteken, Kirchweyhe-ben (Bréma közelében) halt meg.

 

Felhasznált irodalom:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Felix_Kracht

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Felix_Kracht

 

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább