„Csak azért írtam alá, mert úgy gondoltam, hogy az idős gentleman kiváncsi az aláírásomra.” - Adolf Hitler

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Tupoljev TB-3 nehézbombázó

 

TB_3_oldaln__zet.jpg
Igor Szikorszkij első világháború előtti Russzkij Vityaz-a és háborús Ilja Muromec-e után az oroszoknál hagyománya lett a „szörnyeteg bombázóknak” vagyis a többmotoros, rendkívüli méretű bombázógépeknek. Szikorszkij emigrációja után e szörnyek atyja Andrej Tupoljev lett. Ennek példája a két háború között épült nyolcmotoros „Maxim Gorkij” propagandarepülő, amely azonban hadi alkalmazáshoz túl drága és - bármily furcsa, hogy az oroszok ezt belátták – túl nagy volt. Ennek hadicélokra született kisöccse lett a TB-3 (Тяжёлый Бомбардировщик, azaz Nehéz Bombázó). Teljesen fémépítésű, egyfedelű, négymotoros gép volt, de dobozszerű törzse, szögletes formái, kéttollú légcsavarjai és merev futója elárulták, mely korszakban tervezték.
TB_3_2.jpeg
 
A huszas-harmincas évek tipikus termékeként a gép a II. világháború kitörésére elavult, ennek ellenére szolgálatban maradt, és részt vett a Halhin-Gol csatájában a japán csapatok ellen, azután 1939-40 telén a finn háborúban. Noha hivatalosan 1939-ben kivonták az első vonalból a TB-3 típust, 1941 június 22-én még mindig 516 gép volt a VVS szolgálatában, 25 pedig a tengerészetnél. Nappali bevetéseken hatalmas veszteségeket szenvedtek, de éjszakai bombázóként bevetették őket a szmolenszki, a moszkvai, de még a sztálingrádi és kurszki csatákban is. Sőt, a 18. légi hadsereg 1945. július 1-i lajstroma még 10 aktív TB-3-ast szerepeltet! Méreténél fogva a TB-3 kiváló szállítógép is volt: rengeteg teherszállító feladatot ellátott, de ejtőernyősök bevetéséhez is használták. Maximum 35 katona fért el a gép szárnyain!
 
Hadrendben utoljára 1945 június 18-án, az első, háború utáni győzelmi parádén repült három darab ebből a típusból.
 
Műszaki adatok:
 
  • Hossz: 24,4 m

  • Fesztáv: 41,8 m

  • Szárnyfelület: 234,5 m2

  • Súly: 11,200 kg (üresen), 19,300 kg (felszállósúly)

  • Motorok: 4 x Mikulin M17F 12 hengeres V-motor, egyenként 705 LE

  • Max. sebesség: 212 km/h

  • Szolgálati magasság: 4800 m

  • Fegyverzet: 5-8 darab DA géppuska, 10 x 63 db-os dobtárral, Max. 2 tonna bombateher

 Írta: dr. Bársony Atilla

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább