Dornier Do 17 'Fliegender Bleistift' bombázógép

do-17
 
A Do 17-est eredetileg a Lufthansa részére tervezték gyors postagépnek, de az elkészült három - akkor még egy függőleges vezérsíkú - repülőgépet nem vették át. Ezután a Dornier cég nem kevesebb, mint 12 prototípuson keresztül gyorsbombázó géppé alakította, immáron kettős függőleges vezérsíkkal. A különösen keskeny törzs miatt "Repülő ceruzának" nevezett gép végül két altípusként jelent meg a katonai szolgálatban, a Do 17E1 nagysebességű bombázógépként, a Do 17F-1 pedig fényképező-felderítőgépként. Az utóbbiban átalakították a bombatárat két fényképezőgép számára, és nagyobb üzemanyagtartályokat építettek a gépbe. A két típus kezdetben jó teljesítményeket mutatott a nappali alkalmazások során, ám a gyors technikai fejlődés következtében mégis hamar elavulttá vált. Ezekből a gépekből fejlesztették ki a Do 17M/F közepes bombázó- és felderítőgépet, majd Do 17S és U altípusait. A (radar) felderítő célú gépekbe ismét folyadékhűtéses motorok kerültek, de módosult a gép orra: rövidebb, ám nagyobb lett az üvegezett "légyszem" orrfülke. A 18 darabos nullsorozat után 522 példány készült a végleges Do 17Z változat három fő altípusából. A Do 17Z-1 500 kg-os bomba terhet vitt a Do 17Z-1 nagyobb teljesítményű motort kapott és nagyobb bombaterhet vihetett, míg a Do 17Z-3 felderítő-bombázó repülőgép volt. Az exportra készült változata Do 215 típus-néven futott.

TECHNIKAI ADATOK

  • Legénység: 4-5 fő

  • Motor: 2 db BMW-Bramo 323P Fafnir, 1000 LE

  • Sebesség: 410 km/h (4000 m-en)

  • Fegyverzet: 6 db 7,92 mm-es Rheinmetall MG 15 géppuska, max. 1000 kg bomba

  • Súly: 5210 kg (üresen); 8837 kg (max.)

  • Csúcsmagasság: 8200 m

  • Hatótávolság: 1500 km (póttankkal)

  • Fesztávolság: 18,02 m

  • Hossz: 15,86 m

  • Magasság: 4,72 m

A hónap képe
A hónap képe
Felhívás: A 25. órában vagyunk
A 25. órában vagyunk