A PZL. 37 Łoś egy lengyel dupla-motoros közepes bombázó repülőgép, amit Lengyelország védelmekor vetettek be 1939-ben.
Gyártás és tervezés: A PZL. 37-eseket az 1930-as évek közepén Jerzy Dąbrowski tervei alapján a PZL Varsói gyárában kezdték el gyártani.
Ez első prototípus (egy szimpla függőleges stabilizátorral volt felszerelve) 1936 December 13-án repült. A második prototípust ,már egy iker függőleges stabilizátorral és sok más kiegészítővel látták el, PZL. 37/II néven alkalmasnak tartották a gyártás megkezdésére. Az első 10 repülőgépet 1938-ban gyártották le PZL.37A néven(érdekes módon egy szimpla függőleges stabilizátorral volt csak ellátva). A következő 19 példányt már PZL.37 bis néven állították szolgálatba. A bis variánsokat dupla farokkal látták el a jobb manőverezőképesség érdekében. Az bombázókat egy Bristol Pegasus XII B motor hajtotta.
A lengyel hadsereg bombázókötelékének gerincét a PZL.38B alkotta, amik dupla farokkal és egy újabb Pegasus XXmotorokkal voltak ellátva. Gyártásukat 1938 őszén kezdték meg. A kezdeti időszakban igen sok(8 db) repülőgép zuhant le technikai, főleg a szárnnyal kapcsolatos problémák miatt. Néhány változtatás után a PZL-ek az egyik legmegbízhatóbb típusokká váltak. A II. világháború kitörésekor 92 db PZL.37B állt a lengyel légierő rendelkezésére valamint 32 db a gyártás valamelyik fázisában tartott. A háború előtt a PZL az egyik legmodernebb bombázónak számított(a Vickers Wellington brit típus mellett). Kis mérete, gyorsasága és jó irányíthatósága ellenére képes volt több mint 4 t bombát magával vinni. Képes volt mezőkön és réteken is landolni végszükség esetében, amire legtöbbször nem került sor mert a 3 géppuska nem bizonyult elegendőnek az ellenséges vadászokkal szemben.
A háború során az összes PZL.37-es elpustult, egy sem maradt meg az utókor számára.
Megrendelők/használó hadseregek:
- Lengyel Légierő(92 db gép)
- Luftwaffe: 2 db PZL.37-et zsákmányoltak amiken teszteket hajtottak végre
- Románia
- Szovjetunió: 3db gépet zsákmányoltak amiken teszteket hajtották végre.
- Belgium: Egy ismeretlen PZL variáns licenszét megvásárolták, de soha nem került gyártásra.
- Bulgária:12 db PZL.37C-t rendeltek, de soha nem érkeztek meg a II. világháború kirobbanása miatt.
- Görögország: 12 db gépet rendeltek
- Törökország: 10db PZL.37D-t rendeltek, további 25-höz részegységeket és a PZL.37D licenszét.
- Jugoszlávia:20db PZL.37C-t rendeltek
- Spanyolország
Adatok (PZL.37B):
- Legénység: 4 fő
- Hosszúság: 12,92 m
- Szárny fesztáv: 17,93 m
- Magasság:5,1 m
- Tömeg: 4,28 tonna
- Harci tömeg:8,865 tonna
- Motor: 2 db Bristol Pegasus XII B motor (970 lóerő)
- Maximum sebesség: 412 km/h
- Hatótáv: 2.600 km(üresen) és 1.000 km( megrakodva)
- Utazási magasság: 7000m
- Emelkedési sebesség: 4,7 m/s
- Fegyverzet: 3 db 7,92mm-es géppuska: 1 az orrban, 1 a farok alatt és 1 a pilóta mögött. 880-1320 kg bomba
Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/PZL.37_%C5%81o%C5%9B
Írta: Füstös András
TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 12,90 m
-
Magasság: 5,08 m
-
Fesztávolság: 17,93 m
-
Hatótáv: 2600 km
-
Személyzet: 4 fő
-
Csúcsmagasság: 6000 m
-
Szerkezeti tömeg: 4213 kg (felszálló tömeg: 8500 kg)
-
Csúcssebesség: 440 km/ó
-
Fegyverzet: kézi irányítású 7,7 mm-es KM Wz.37 géppuskák az orr-részben, törzsvégi és alatti állásban; belsô (törzsben és szárnyban) bombakamrák, maximum 2580 kg bombateher részére
-
Motor: két PZL gyártmányú Bristol Pegasus, 9 hengeres csillagmotor; (Los A) 875 LE-s Pegasus XIIB; (B) 925 LE-s Pegasus XX