„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

PZL P.37 'Los' lengyel közepes bombázó

los

A PZL. 37 Łoś egy lengyel dupla-motoros közepes bombázó repülőgép, amit Lengyelország védelmekor vetettek be 1939-ben.

Gyártás és tervezés: A PZL. 37-eseket az 1930-as évek közepén Jerzy Dąbrowski tervei alapján a PZL Varsói gyárában kezdték el gyártani.

Ez első prototípus (egy szimpla függőleges stabilizátorral volt felszerelve) 1936 December 13-án repült. A második prototípust ,már egy iker függőleges stabilizátorral és sok más kiegészítővel látták el, PZL. 37/II néven alkalmasnak tartották a gyártás megkezdésére. Az első 10 repülőgépet 1938-ban gyártották le PZL.37A néven(érdekes módon egy szimpla függőleges stabilizátorral volt csak ellátva). A következő 19 példányt már PZL.37 bis néven állították szolgálatba. A bis variánsokat dupla farokkal látták el a jobb manőverezőképesség érdekében. Az bombázókat egy Bristol Pegasus XII B motor hajtotta.

A lengyel hadsereg bombázókötelékének gerincét a PZL.38B alkotta, amik dupla farokkal és egy újabb Pegasus XXmotorokkal voltak ellátva. Gyártásukat 1938 őszén kezdték meg. A kezdeti időszakban igen sok(8 db) repülőgép zuhant le technikai, főleg a szárnnyal kapcsolatos problémák miatt. Néhány változtatás után a PZL-ek az egyik legmegbízhatóbb típusokká váltak. A II. világháború kitörésekor 92 db PZL.37B állt a lengyel légierő rendelkezésére valamint 32 db a gyártás valamelyik fázisában tartott. A háború előtt a PZL az egyik legmodernebb bombázónak számított(a Vickers Wellington brit típus mellett). Kis mérete, gyorsasága és jó irányíthatósága ellenére képes volt  több mint 4 t bombát magával vinni. Képes volt mezőkön és réteken is landolni végszükség esetében, amire legtöbbször nem került sor mert a 3 géppuska nem bizonyult elegendőnek az ellenséges vadászokkal szemben.

A háború során az összes PZL.37-es elpustult, egy sem maradt meg az utókor számára.

Megrendelők/használó hadseregek:

  • Lengyel Légierő(92 db gép)
  • Luftwaffe: 2 db PZL.37-et zsákmányoltak amiken teszteket hajtottak végre
  • Románia
  • Szovjetunió: 3db gépet zsákmányoltak amiken teszteket hajtották végre.
  • Belgium: Egy ismeretlen PZL variáns licenszét megvásárolták, de soha nem került gyártásra.
  • Bulgária:12 db PZL.37C-t rendeltek, de soha nem érkeztek meg a II. világháború kirobbanása miatt.
  • Görögország: 12 db gépet rendeltek
  • Törökország: 10db PZL.37D-t rendeltek, további 25-höz részegységeket és a PZL.37D licenszét.
  • Jugoszlávia:20db PZL.37C-t rendeltek
  • Spanyolország


Adatok (PZL.37B):

  • Legénység: 4 fő
  • Hosszúság: 12,92 m
  • Szárny fesztáv: 17,93 m
  • Magasság:5,1 m
  • Tömeg: 4,28 tonna
  • Harci tömeg:8,865 tonna
  • Motor:  2 db Bristol Pegasus XII B motor (970 lóerő)
  • Maximum sebesség: 412 km/h
  • Hatótáv: 2.600 km(üresen) és 1.000 km( megrakodva)
  • Utazási magasság: 7000m
  • Emelkedési sebesség: 4,7 m/s
  • Fegyverzet: 3 db 7,92mm-es géppuska: 1 az orrban, 1 a farok alatt és 1 a pilóta mögött. 880-1320 kg bomba

 

Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/PZL.37_%C5%81o%C5%9B

Írta: Füstös András


los
Jerzy Dabrowski vezetésével 1934-ben tervezett könnyűbombázó repülőgép. Az első prototípus, a PZL-37/I 1936-ban Bristol Pegazus XII 8, a második a PZL/II 1937-ben Bristol-Pegazus XX motorral szállt fel, míg a harmadik prototípus PZL/III francia Gnome-Rhone 14 NO 7 motort kapott. A könnyűbombázó több változatban készült (A, Abis, B, C, D) jugoszláv, bolgár, román, török exportlehetőségekkel számolva. A háború kitöréséig mintegy 90-100 gép készült el, ezekből 46 db volt a csapatoknál bevethető állapotban. A háború kitörésekor négy repülôszázad - mindegyik kilenc Los B géppel felszerelve - állt a bombázódandár szolgálatába, és rendkívüli hatékonysággal üzemeltek, amíg tudtak. A lengyel kapituláció után néhány gép a Szovjetunióba került, sok példány (összesen 33) német fedélzeti fegyverekkel átfegyverezve a román légierőknél állt szolgálatban a háború végéig.
 

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 12,90 m

  • Magasság: 5,08 m

  • Fesztávolság: 17,93 m

  • Hatótáv: 2600 km

  • Személyzet: 4 fő

  • Csúcsmagasság: 6000 m

  • Szerkezeti tömeg: 4213 kg (felszálló tömeg: 8500 kg)

  • Csúcssebesség: 440 km/ó

  • Fegyverzet: kézi irányítású 7,7 mm-es KM Wz.37 géppuskák az orr-részben, törzsvégi és alatti állásban; belsô (törzsben és szárnyban) bombakamrák, maximum 2580 kg bombateher részére

  • Motor: két PZL gyártmányú Bristol Pegasus, 9 hengeres csillagmotor; (Los A) 875 LE-s Pegasus XIIB; (B) 925 LE-s Pegasus XX

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább