„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Consolidated PBY 'Catalina' repülőcsónak

A PBY - brit megnevezéssel általánosan Catalináknak hívott - sorozatait tíz éven át hat gyártósoron készítették; több Catalina készült, mint más típusú repülőcsónakok összesen. A típus még a II. világháború vízigépei között is különösen lassúnak számított, de rendkívül megbízható volt, szinte mindent kibírt. A prototípus 1934 márciusában repült először, majd egy-egy 60, 50, 33 és 1024 darabos sorozatot gyártottak a PBY-1, a módosított és erősebb motorokkal ellátott PBY-2 és a PBY-3, majd jobb teljesítményű motorokkal felszerelt PBY-4 és végül a PBY-5 változatokból. Ezen a típusváltozaton a törzs végén lévő tolóablakokat buborék formájú üvegezésre cserélték ki. A PBY-5A prototípusa 1939 novemberében repült először és a behúzható orr kerekes futóműves gép tovább növelte a sorozat felhasználhatóságát. Az új repülőcsónakból PBY-5A típusjellel 794 darab készült el a US Navy részére, míg a RAF 225 db gépet vett át. Ezeket a gépeket elsősorban tengeralattjáróvadászként alkalmazták a szövetségesek. A továbbfejlesztett PBY -6A változatból 235 darabot gyártottak; módosították a fegyverzetet és megnövelték a függőleges vezérsíkot. A felső képen az egyik legutolsó Catalina-változat, egy PBY-6A látható a US Navy szolgálatában. Figyelemre méltó a pilótafülke fölötti tartóra szerelt radar és az első lövésztoronyban a két 0,5 hüvelykes géppuska.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Méretek: hossz 19,48 m; magasság 5,76 m; fesztáv 31,75 m

  • Szerkezeti tömeg 7890 kg

  • Felszálló tömeg: 15 145 kg

  • Személyzet: 5 fő

  • Fegyverzet: két 0,3 hüvelykes, forgatható géppuska a csónak orrában lévő lövésztoronyban, egy 0,3 hüvelykes, forgatható géppuska a csónak alján hátul kiképzett állásban, egy-egy darab forgatható, lefelé tüzelő géppuska a csónakon kétoldalt lévő állásokban és 2041 kg-os bombateher külső felfüggesztési pontokon n

  • Motor: két 1200 LE-s Pratt & Whitney R-1830-82 Twin Wasp 14 hengeres, kétsoros csillagmotor

  • Hatótáv: 3050 km

  • Teljesítmény: max. sebessége 322 km/h; csúcsmagasság 6585 m

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább