„Embertartalékaink kiapadhatatlanok!" - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

PzKpfw VI B 'Königstiger' nehézpáncélos

koenigstiger_18
1943 tavaszán a Tigris I első bevetéseivel szerzett tapasztalatok után a fegyverügyi hivatal egy új nehéz harckocsi kidolgozását kezdeményezte. Ennek a járműnek a Tigris I-gyel szemben a lövedékek becsapódásának jobban ellenálló formát kívántak adni, hasonlóan a Párduchoz. A tervezőasztalokon megszületett a Tigris II vagy Királytigris, sorozatgyártása 1944 januárjában indult meg. Teljesen új futóművet és hatásosabb löveget kapott. Súlya 11 tonnával meghaladta a Tigris I-ét. Ez lett a Sd. Kfz. 182. A kb. 70 tonnás jármű méltó ellenfélnek bizonyult olyan járművekkel szemben, mint a T-34/85, ill. KV harckocsik. A nagy súly miatt azonban romlott a lóerő/tonna viszony, azaz a mozgékonyság, sebesség, és a hidak többsége sem volt alkalmas ilyen teher elviselésére. Szállítani speciális pőrekocsin lehetett, akárcsak a Tigris I-et, és bevagonírozás előtt ugyanúgy keskenyebb szállítólánctalpra kellett kicserélni a normált. A Porsche és a Henschel gyárak rivalizálása itt is megnyilvánult. Az első 50 alvázra a Porsche gyár által gyártott torony került. Ennek formája sokkal kedvezőbb volt, de gyártása is igényesebb, komplikáltabb technológiát követelt. Ezt a tornyot eredetileg a Porsche-féle Tigris I. harckocsinak szánták, amely végül is nem került sorozatgyártásra. Az 51. példánytól az ún. Henschel-féle, lényegesen egyszerűbben gyártható tornyot szerelték, amelynek a formája nem volt annyira kedvező, de több lőszer fért el benne. Ezt a tornyot ismeri a szakirodalom "Produktionsturm"-nak is, azaz sorozatgyártott toronynak. A háború végéig 487 darab készült a két változatból. Először 1944 májusában a keleti fronton került bevetésre, ezt követően pedig a nyári normandiai- és az ardenneki csatában is alkalmazták. 1944 decemberében a Henschel a Tiger II. 33 tonnás, könnyű változatának (Klein Tiger) terveivel állt elő. A harckocsiba Maybach HL 230 P 30 motort szántak, melynek teljesítménye 630 LE volt. Mellső páncélzata döntött volt, vastagséga 80 mm, míg oldalsó páncélzatát a még fejlesztés alatt álló rétegezett páncélzattal akarták megoldani. A Klein Tiger fegyverzete egy 100 mm-es Krupp által készített PWK (Panzerwurfkanone) volt, mely 200 mm-nyi páncél átütésére volt képes. A Klein Tiger papíron maradt.

TECHNIKAI ADATOK

  • Hosszúság: 10,28 m

  • Szélesség: 3,76 m

  • Magasság: 3,08 m

  • Súly: 69,4 t

  • Legénység: 5 fő

  • Fegyverzet: 1 db 88 mm-es KwK 43/3 L71 típusú harckocsiágyú; 2 db 7,92 mm-es MG 34-es géppuska

  • Motor: Maybach HL 230 P30 ; 700 LE

  • Sebesség: 38 km/h (úton)

  • Hatótávolság: 110 km (úton); 85 km (terepen)

  • Páncélzat: 40-180 mm

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább