„Ennyire még soha nem álltak úgy a dolgok a történelem során, mint most." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Ruhrstahl/Kramer X-4 rakéta

ruhrstahl-kramer
 
Dr. Kramer 1944 áprilisában elkezdett tervezni egy kisméretű légiharc-rakétát. Ezt kifejezetten a Fw-190-eseknek szánták, és kezdetben az RLM 8-344 jelzése alatt futott, de később az X-széria jelöléseivel sorolták be. A folyékony-hajtóanyagú rakétahajtómű tervezését a BMW vette át. A választás a vezetékes irányításra esett. A kezdeti hűtőteremben, forgó-, és gyorsulóberendezéseken végzett kísérletek után a szerkezetet 1944 késő nyarán kísérelték meg először felbocsátani a földről. Öt sikeres start következett a bielefeldi kilövőállásról, ezután repülőgépekről folytatták a teszteket. Az X-4 szerkezetileg és a távvezérlés szempontjából a háború végére sorozatéretté vált. Megmutatkozott, hogy a vezetékes irányítás 0,9 Mach-ig kielégítő tulajdonságokkal bír, de magasabb sebesség esetén fel kell, hogy váltsa a rádióvezérlés. Ezzel szemben nehézségek adódtak a BMW-hajtómű salétrom- savának elhelyezésével és kezelésével. Emiatt az X-4 első szériája lőporos hajtóművet kapott, amit Schmidding fejlesztett ki 109-603 jelzés alatt és aminek ömlesztett diglikol-lőportöltete 150 kp tolóerőt biztosított 8 másodpercre. Egy X-4-es sem került bevetésre.


TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: fesztávolság 0,575 m; hossz: 1.907 m

  • Súly: 60 kg

  • Felépítés: Központi lövedéktest keresztben elhelyezett nyilazott szárnyakkal és vezérsíkokkal. A törzs 450 mm hosszú elülső része 10 mm-es acéllemezből. A középső, illetve a farokrész könnyűfém-héjszerkezetű. Az elemek acélhüvellyel vannak erősítve. A szárnyak 320 mm hosszúak és a tőnél 450 mm-es húrhosszúságúak, anyaguk hengerelt könnyűfémlemez.

  • Irányítás: Vezetékes távvezérlés. A két szárnyvégen található áramvonalas testek fogadták be a tekercseket, amelyekről 5500 m hosszú, 0,2 mm átmérőjű szigetelt vezeték csévélődött le a kilövés után. A vezetékek egy irányítóberendezéssel voltak összekötve a hordozógépen. A másik két szárnyvégen világítópatronok voltak, hogy követni tudják a röppályát.

  • Robbanótöltet: a fejrész 450 mm hosszan 10 mm-es acéllemezzel borítva, 20 kg nagy hatóerejű robbanótöltettel

  • Indítási mód: repülőgépről - indító-kampók a törzsön

  • Hajtómű: egy 22 másodpercig működő 140 kp-os BMW 109-548 folyadék-hajtóanyagú rakéta a farokban

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább