Ruhrstahl/Kramer X-4 rakéta

ruhrstahl-kramer
 
Dr. Kramer 1944 áprilisában elkezdett tervezni egy kisméretű légiharc-rakétát. Ezt kifejezetten a Fw-190-eseknek szánták, és kezdetben az RLM 8-344 jelzése alatt futott, de később az X-széria jelöléseivel sorolták be. A folyékony-hajtóanyagú rakétahajtómű tervezését a BMW vette át. A választás a vezetékes irányításra esett. A kezdeti hűtőteremben, forgó-, és gyorsulóberendezéseken végzett kísérletek után a szerkezetet 1944 késő nyarán kísérelték meg először felbocsátani a földről. Öt sikeres start következett a bielefeldi kilövőállásról, ezután repülőgépekről folytatták a teszteket. Az X-4 szerkezetileg és a távvezérlés szempontjából a háború végére sorozatéretté vált. Megmutatkozott, hogy a vezetékes irányítás 0,9 Mach-ig kielégítő tulajdonságokkal bír, de magasabb sebesség esetén fel kell, hogy váltsa a rádióvezérlés. Ezzel szemben nehézségek adódtak a BMW-hajtómű salétrom- savának elhelyezésével és kezelésével. Emiatt az X-4 első szériája lőporos hajtóművet kapott, amit Schmidding fejlesztett ki 109-603 jelzés alatt és aminek ömlesztett diglikol-lőportöltete 150 kp tolóerőt biztosított 8 másodpercre. Egy X-4-es sem került bevetésre.


TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: fesztávolság 0,575 m; hossz: 1.907 m

  • Súly: 60 kg

  • Felépítés: Központi lövedéktest keresztben elhelyezett nyilazott szárnyakkal és vezérsíkokkal. A törzs 450 mm hosszú elülső része 10 mm-es acéllemezből. A középső, illetve a farokrész könnyűfém-héjszerkezetű. Az elemek acélhüvellyel vannak erősítve. A szárnyak 320 mm hosszúak és a tőnél 450 mm-es húrhosszúságúak, anyaguk hengerelt könnyűfémlemez.

  • Irányítás: Vezetékes távvezérlés. A két szárnyvégen található áramvonalas testek fogadták be a tekercseket, amelyekről 5500 m hosszú, 0,2 mm átmérőjű szigetelt vezeték csévélődött le a kilövés után. A vezetékek egy irányítóberendezéssel voltak összekötve a hordozógépen. A másik két szárnyvégen világítópatronok voltak, hogy követni tudják a röppályát.

  • Robbanótöltet: a fejrész 450 mm hosszan 10 mm-es acéllemezzel borítva, 20 kg nagy hatóerejű robbanótöltettel

  • Indítási mód: repülőgépről - indító-kampók a törzsön

  • Hajtómű: egy 22 másodpercig működő 140 kp-os BMW 109-548 folyadék-hajtóanyagú rakéta a farokban

A hónap képe
A hónap képe
Felhívás: A 25. órában vagyunk
A 25. órában vagyunk