A szovjet hadseregben nagyobb bátorság kell a visszavonuláshoz, mint az előrenyomuláshoz." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Admiral Graf Spee zsebcsatahajó

graf-spee

Az 1919-es versaillesi békeszerződés szerint a maximális 10 200 tonna vízkiszorítási határral sújtott Németország egy ügyesen megtervezett "zsebcsatahajót" alkotott. (A hajót a németek hivatalosan a "páncélos hajó" (Panzerschiff) osztályba sorolták a Deutschland hajóval együtt, de a nyilvánosság előtt inkább "zsebcsatahajóként" emlegették, mely elnevezés rajta is ragadt.) Testvérhajói a Deutschland (Lützow) és az Admiral Scheer. A három egység 1931-36 között épült. Konstrukciójukban sok újítást alkalmaztak, a cirkálóknál erősebb tüzérséggel, a csatahajóknál nagyobb sebességgel rendelkeztek. 1939. augusztusában, miután az U-bootok elfoglalták harcállásaikat, a két „zsebcsatahajó”, az Admiral Graf Spee augusztus 21-én, míg a Deutschland augusztus 24-én futott ki az Atlanti-óceánra a wilhemshaveni kikötőből. A Graf Spee-t az óceán déli részére, míg a Deutshland-ot Grönlandtól délre lévő köörzetbe vezényelték. A Kriegsmarine parancsnoksága azonban csak szeptember 26-án adta ki a parancsot, miszerint támadhatják az angol és francia kereskedelmi hajókat, konvojokat. Első találatát szeptember 30-án érte el, amikor is eltalálta és ezáltal elsüllyedt a Clement gőzös. Október 5. és 12. között újabb négy kereskedelmi hajót pusztított el, majd vissza kellett vonulnia Wilhemshaven kikötőjébe üzemanyag feltöltésre. Következő sikerét december 2-án aratta, amikor lövedékei által elsüllyedtek a Doric Star és a Tairoa teherhajók Dél-Afrika és a Szent-Ilona-sziget között. A szövetséges vezetés felfigyelt az ellenséges hadihajókra, ezért erőit egyesítve indult a felkutatásukra. A britek, a franciák és szövetségeseik a háború előtt közvetlenül nyolc, repülőgép-hordozókból és cirkálókból álló rajt hozott létre, melyeknek feladata az volt, hogy a szövetséges kereskedelmihajó-flottát védje egy-egy esetleges csapástól. A G csoport az Exeter és a Cumberland nehézcirkálókból, és az Új-zélandi Királyi Haditengerészet két könnyűcirkálójából, az Ajaxból és az Achillesből állt. Feladatuk Dél-Amerika keleti partjainak ellenőrzése és védelme volt.

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízrebocsátás: 1934

  • Vízkiszorítás: 12.200 t (üresen); 16.200 t (harckészen)

  • Sebesség: 26 csomó (48,15 km/h)

  • Személyzet: 926 fő

  • Hajtómű: 2 csavartengely, 8 MAN dízelmotor - 41 748 kW

  • Hatótávolság: 37 040 km

  • Hossz: 186,0 m

  • Szélesség: 21,6 m

  • Merülés: 7,3 m

  • Fegyverzet: 6 db 28,0 cm-es ágyú; 8 db 15,0 cm-es ágyú; 6 db 10,5 cm-es légvédelmi ágyú; 8 db 3,7 cm-es légvédelmi gépágyú; 6 db 4,0 cm-es légvédelmi gépágyú; 8 db 53,3 cm-es torpedóvető cső; 2 db repülőgép

  • Páncélzat: övpáncél 76 mm, lövegtornyok 140-76 mm, fedélzet 38 mm

Forrás: Robert Jackson: Kriegsmarine, Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen, 2002; John Ward: Hadihajók, Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen, 2001

Írta: cserpakszabi

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább