A Tribal osztály gyökerei 1934-re nyúlnak vissza, amikor is a brit Admiralitás felismerte azt a fenyegetést, hogy az újonnan épített japán, német és olasz rombolók jóval nagyobbak angol társaiknál. A formálódó tengelyhatalmak rombolói ugyanis kétezer tonnásak voltak, a Királyi Haditengerészet azonban legfeljebb 1300 tonnás egységekkel rendelkezett.
A hajók bekerülési költsége 340,000 font sterling volt, ehhez jött még az Admiralitás által biztosított fegyverzet, ami a teljes költséget 520,000 fontra emelte! A Tribal osztályhoz végül nem kevesebb, mint nyolc különböző tervet fogadtak el. A brit haditengerészetnél a külső megjelenés mindig is fontos volt (volt idő, hogy a legfontosabb...), így egy erőt sugárzó, mégis szép vonalú tervnél maradtak. Az első hét hajót 1936 március 10-én rendelték meg, a második sorozat kilenc egységét pedig június 9-én. A két sorozat aztán az első és második Tribal rombolóflottilát alkotta. 1939-re azonban a Royal Navy felismerte, hogy ugyan nagyobbak a korábbi típusoknál, de mégis csak normál rombolók, így a flottilákat besorolták a flotta többi köteléke közé, így a 4. és a 6. rombolóflottila elnevezést kapták a kötelékek.
Nyolc egységet a Kanadai Haditengerészet részére építettek, ezek 1943-ban álltak szolgálatba. Később még négy készült kanadai részre, de ezek a háború végéig már nem kerültek bevetésre. Ausztrália saját felhasználásra 3 Tribal rombolót épített.
A Tribal osztály hajói nem jeleskedtek igazán az U-bootok elleni küzdelemben, inkább „flottarombolók" voltak, felszíni hadihajók elleni alkalmazhatósággal.
1940 második
felében a Royal Navy hajóin (kivéve az időközben elvesztett Gurkha és Afridi
egységeket) átalakítást hajtottak végre. Az 4,7 hüvelykes ikertornyokat
négyhüvelykes légvédelmi ikertornyokra cserélték. A kanadai és ausztrál hajók
már eleve ezzel készültek.
Kis kitérő - az eredeti Tribal osztály
Az eredeti Tribal osztály egy tizenkét hajós sorozat volt, ami 1905-től 1908-ig épült a Királyi Haditengerészet számára. Ezek voltak a modern rombolók első előfutárai. Körülbelül 1000 tonnás vízkiszorítással rendelkeztek. Két változatban létezett a fegyverzetük: Az első öt hajó öt darab tizenkét fontos ágyút kapott, a többi hét két darab négyhüvelykes löveget. A hajókat az afrikai törzsek után nevezték el (a II. Világháborús Tribal osztály egységei az egész világon élő népekről kaptak nevet.) Úgy is ismerték ezek a korai rombolókat, mint „első 33 csomósakat", a sebességük után, mivel ez akkor hatalmas fejlődést jelentett. Ezek a hajók az I. Világháborúban a La Manche és az Északi-tenger vizein harcoltak
Egy Tribal romboló maradt meg a világon (HMCS Haida). Szerencsére ez múzeumhajóként van kiállítva, és Kanadában meglátogatható.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Típus romboló
-
Vízkiszorítás: 1,883 tonna
-
Hossz: 377 láb
-
Személyzet: 190 fő (kivéve a Cossack, Afridi, Somali és Tartar nevű hajók, ezeken 219 fő)
-
Fegyverzet: 8 x 4.7 hüvelykes löveg (4x2), 4 x kétfontos légvédelmi löveg (1x4), 8 x 0.5 hüvelykes légvédelmi géppuska (4x2), 4 x 21 hüvelykes torpedócső (1x4)
-
Maximális sebesség: 36 csomó
-
Hajtómű: Áttételes turbina, két csavar
-
Teljesítmény: 44000 lóerő