Essex repülőgép-hordozó

essex
 
Az 1930-as évek végére az amerikai haditengerészet növekvő légi biztosítási szükségletei a repülőgép-hordozók méreteinek robbanásszerű növekedéséhez vezettek. Az így már 91 repülőgép számára szükséges üzemanyag tárolására igen nagyméretű hajótestet alakítottak ki. Az Essex-osztály 24 egységből állt. Terveik a korábbi Yorktown-osztály megnagyobbított hordozóinak tervein alapultak. Az Essex építését 1941-ben kezdték, és 1942-ben már szolgálatba is állt. 1969-ben vonták ki az aktív szolgálatból, és 1973-ban bontották le. Az Essex második világháborús harci tettei között szerepelnek a Marcus- és a Wake-szigetek, a Gilbert-szigetek, a Kwajalein elleni támadások (1943-ban); a Truk és a Mariana-szigetek, a Saipan, a Guam, a Tinian, a Palau elleni rajtaütések és a Fülöp-tengeri csata (1944-ben); valamint a Luzon, a kínai partvidék, a Ryukuk, az Iwo Jima, az Okinawa és a Japán elleni támadások (1945-ben). A repülőgép-hordozót 1944-ben Leyténél, majd 1945 áprilisában Okinawa előtt érték sérülések kamikazetámadás következtében.

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízrebocsátás: 1942

  • Vízkiszorítás: 35 428 tonna

  • Sebesség: 32,7 csomó (60,56 km/h)

  • Személyzet: 2687 fő

  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 fogaskerék-áttételes turbina

  • Hatótávolság:26 600 km

  • Hossz: 265,8 m

  • Szélesség: 29,2 m

  • Merülés: 8,32 m

  • Fegyverzet:91 db repülőgép; 12 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú

  • Páncélzat: övpáncél és a hangárfedélzet 102 mm - 62,5 mm

A hónap képe
A hónap képe
Felhívás: A 25. órában vagyunk
A 25. órában vagyunk