„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Franklin repülőgép-hordozó

A USS Franklin (CV-13) az Egyesült Államok Haditengerészetének egyik Essex-osztályú repülőgéphordozója. Ez a hajó volt a II. világháborúban legsúlyosabban megrongálódott repülőgép-hordozó, amely túlélte a háborút. Építését 1942 végén kezdték, vízrebocsátására 1943-ban került sor és 1944. január 31-én állították hadrendbe. Részt vett a Guam és a Palaut környéki harcokban. Ezt követően október 24-ének reggelén a Sibuyan-tengeri csatában repülőgépei részt vettek a Takeo Kurita altengernagy irányítása alatt lévő, japán flotta elleni támadásban. Október 30-án Samar partjaitól 1600 km-re ellenséges bombázók támadtak rá. A három, öngyilkos támadást végrehajtani szándékozó gép kitartóan üldözte a repülőgép-hordozót. Az első gép a hajó jobboldalának csapódott, a második pedig a repülőfedélzetbe. Javítása után a hajó 1945. február 2-án hagyta el a bremertoni hajógyárat, hogy támogassa az okinawai partraszállást.  1945. március 19-én hajnalban a Franklin, mely már alig 80 km-re volt a japán szárazföldtől (közelebb, mint bármely másik amerikai hajó addig a háborúban), repülőgépeivel támadást indított a japán fősziget, Honsú ellen, majd nem sokkal később a gépek a kobe-i kikötőben tartózkodó hajókra is csapást mértek. A támadás során egy japán repülőgép, mely valószínűleg egy Yokosuka D4Y vagy egy Aichi D3A zuhanóbombázó volt, két bombát dobott a hordozóra. Ezt követően a Franklin magatehetetlenül úszott a vizen, 13°-ot jobbra dőlve. A sérült hordozót a Pittsburgh nehézcirkáló vontatta Ulithiba, majd Pearl Harborba, ahol sérüléseit legalább annyira kijavították, hogy önerőből eljusson a brooklyni Navy Yard hajógyárba. A Franklin 1945. április 28-án ért Brooklynba. A háború befejezése után 1947-ben kivonták a hadrendből, majd 1966-ban szétbontották.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Vízrebocsátás: 1943. október 14.

  • Vízkiszorítás: 27 100 t (min.) 36 380 tonna (max.)

  • Méretek: hossz: 265,8 m - szélesség: 28,9 m - merülés: 8,6 m

  • Sebesség: 32,7 csomó (60,56 km/h)

  • Személyzet: 2600 fő

  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 fogaskerék-áttételes turbina - 150 000 LE

  • Hatótávolság: 37 000 km 15 csomós (28 km/h) sebesség mellett

  • Fegyverzet: 91 db repülőgép; 12 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú (4×II, 4×I-/38); 32 db 40 mm-es és 46 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú

  • Páncélzat: övpáncél: 63-101 mm, fedélzet: 38 mm

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább