„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Fanta: A Harmadik Birodalom frissítője


A Fanta üdítőital német plakátja a világháború idejéből

A mindenki által ismert gyümölcsízű szénsavas üdítő, a Fanta születése szorosan kapcsolódik a II. világháborús Németország életéhez, és számtalan legenda lengi körül. Egyes történetek szerint maguk a nácik kísérletezték ki a Fantát, hogy megdöntsék a Coca-Cola monopóliumát. Mások szerint a Coca-Cola anyacég fejlesztette ki, hogy a háborús helyzetben is profitálhasson a német piacon. Megint mások szerint a németek egyszerűen átcímkézték a Coca-Colás üvegeket, és így új néven adhatták el az üdítőt, hogy a „felsőbbrendű faj” tagjai ne szoruljanak rá semmiben az USA-ból érkező javakra. A valóság azonban mindegyik elméletnél meghökkentőbb.

A német-amerikai kereskedelmi kapcsolatok már az 1941-es hadüzenetet megelőzően is akadoztak bizonyos területeken, főleg miután Németország 1939-ben belekezdett hódító háborúinak sorozatába, ám az igazán drámai változást a két ország között beálló hadiállapot hozta meg. Ezután az USA sem nyersanyagot, sem pedig kész termékeket nem szállított a náci Németországnak. Ezt leghamarabb, 1942-ben a Coca-Cola Deutschland GmbH érezte meg, ugyanis megszűnt az anyacégtől áramló titkos recept alapján összeállított Coca-Cola-sűrítmény utánpótlása, így a németeknek nem volt mit palackozniuk, és piacra dobniuk, pedig 1939-es adatok szerint 43 üzemben palackoztak ekkor Coca-Colát Németországban, amit 600 országos terjesztő juttatott el Németország minden szegletébe. Ezért a Coca-Cola Deutschland vezérigazgatója, Max Keith, aki 1938 óta vezette a céget, azonnal elfogadható alternatívát keresett.
 

Max Keith, a Coca-Cola Deutschland GmbH vezérigazgatója

Az égető anyaghiányt helyi beszerzéssel igyekezett megoldani: a Coca-Cola pótlására kifejlesztett új üdítőital gyártásához felhasználták többek között az almabor előállításából visszamaradt gyümölcshúst, sőt almahéjat is, valamint a sajtkészítés melléktermékeként termelődő tejsavót is. Az új italnak sárgásbarna színe volt, és édeskés, cukros íze, köszönhetően a készítéshez felhasznált cukorrépalének és szaharinnak. Az ízesítéshez a Németországban fellelhető számos gyümölcsfajtát felhasználták, így a Fanta mai változatos gyümölcsös íze már ekkor jellemző volt az italra.

Minden adott volt tehát a Coca-Cola hiányának pótlására, már csak egy hangzatos név kellett. Egy vezetőségi ülésen többórás ötletbörze után kiáltott rá embereire az igencsak feszült Keith: „Lassen Sie Ihrer Fantasie freien Lauf!” azaz hagyják, hogy a képzelőerejük szabadon vágtázzon. Ekkor az egyik értékesítő, Joe Knipp felkiáltott: „Fanta!”. Így született meg a német „Fantasie” kifejezésből a Fanta márkanév. Az üdítőital hamarosan nagy népszerűségre tett szert a frontokon és a hátországban is. 1943-ban, egy évvel a piacra dobás után, már 3 millió rekesznyi Fantát adtak el Németországban. A háziasszonyok még főzéshez is felhasználták, magas cukortartalma miatt, így próbálva megkerülni az egyre csökkenő cukorfejadagok megszorításait. Ahogy a háború előrehaladt, a Fanta ízvilága is egyre „változatosabbá” vált. Az alapanyagok hiányában aztán 1945-ben leállították a gyártását.

A Coca-Cola cég 1960-ban vásárolta meg a Fanta előállításának jogait Max Keith-től, aki a rengeteg nehézség és támadás ellenére megőrizte a Coca-Cola nyugat-európai érdekeltségeit egy új íz bevezetésével.

A háború után Keith ellen vizsgálat indult, a náci Németországban működő üzemeinek és üzleti kapcsolatainak felderítésére, ám mivel a hivatalos szervek „nyomatékos kérései” ellenére sem lépett be a náci pártba, és nem dolgoztatott kényszermunkásokat az üzemeiben, gyorsan tisztázta magát a vádak alól. Az ő lelkiismeretes és áldozatos munkájának köszönhetően élvezhetjük a mai Fanta frissítő hatását, a Coca-Cola cég pedig hálás lehet dolgozója találékonyságáért és hűségéért, hiszen Keith Fantájának bevételeiből a háború után szó szerint azonnal megindulhatott a Coca-Cola gyártása és forgalmazása Németországban.

 

Az első Fanták egyike
 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább